Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Delen van informatie is bewust beperkt informeren

Blogs zijn ooit ontstaan omdat mensen iets kwijt wilden en dat gratis op internet konden plaatsen. Geen duur tijdschrift nodig, geen kritische redacteur die jouw schrijfsels controleerde, geen gezeur en gewoon zelf uitgevertje spelen. Stukkie tikken, op het net pleuren- klaar. Dagelijks zijn er duizenden bloggers die wat willen ‘delen’ en inmiddels zijn er bloggers die zoveel bezoek trekken op hun site/blog dat het interessant wordt voor bedrijven om daar commercieel iets mee te doen. Voorheen waren dat banners, tegenwoordig zijn dat advertorials (‘betaalde redactie’ heette dat vroeger) die nu worden gebracht als ‘brandend content’ of 'native advertising'.

Negatieve reviews
Daarnaast is er informatie waarbij de boodschap wordt verpakt in een review of aanbeveling. Je denkt dat iemand enthousiast is over een nieuwe matras, je krijgt de indruk dat iemand zeer tevreden is met de aangeschafte friteuse en je leest dat je in restaurant X heerlijk kunt eten- internet barst van dit soort uitingen. Het omgekeerde komt ook voor en met name de horeca wordt geplaagd door reviews waarin een eetgelegenheid wordt afgekraakt, soms zelfs zonder dat iemand er geweest is. Er zijn mensen, zelfs gespecialiseerde bureaus, die zulke positieve of negatieve reviews in opdracht produceren. Dat heeft waakhond ACM (Autoriteit Consument & Markt) nu ook ontdekt en de toezichthouder gaat onderzoeken of online reviews en aanbevelingen betrouwbaar zijn, zo werd deze week bekend gemaakt.

Perscentrum Wonen
Naast die online reviews en blogs heb je ook pr- en communicatiebureaus die namens bedrijven persberichten versturen. Zo kreeg ik vorige week bericht van het Perscentrum Wonen over trends in vloeren, gebracht als informatie verweven met positief geformuleerde wenspraat. Ik vat even samen: hout en betonlook zijn erg in, zo’n vloer moet er grof en verweerd uitzien, kleden over elkaar heen leggen is hartstikke trendy (‘geeft een nomadisch accent’), geometrische patronen zijn hartstikke hip en lange planken zijn hartstikke handig.

Wooninspiratieplatform
In het lange vloerbericht komen meerdere merken aan de orde en er wordt afgesloten met producten van Desso en Tarkett. Subtiel wordt daarbij verwezen naar het recent gelanceerde ‘wooninspiratieplatform’ wat-is-jouw-stijl.nl. Dat is gewoon een site, maar wooninspiratieplatform klinkt beter. Vullers van de site (ze noemen zich bloggers) zijn Michiel de Zeeuw (medewerker tv programma RTL Woonmagazine), Marjolein van den Broek (interieurblogger) en Monique van der Reijden (trendwatcher). Nu is deze laatste toevallig ook de baas van het eerdergenoemde Perscentrum Wonen, maar da’s toevallig.

Vloerbedekking
Op de site, sorry- het wooninspiratieplatform, vind je informatie over woontrends en woonstijlen, praktische tips en ‘hotspots’. Het wooninspiratieplatform lijkt te gaan over interieurinrichting en er staan een aantal aardige sfeerplaatjes op. Maar in feite is het een uitstalkast van Desso (tapijt) en Tarkett producten (pvc, laminaat, parket). Je kunt leuk je eigen woonstijl online ontdekken, maar de bijpassende producten blijven beperkt tot diverse soorten vloerbedekking. Logisch, want de site wordt betaald door Desso en hun moederbedrijf Tarkett. Toeval: deze merken zijn ook hoofdsponsors van het tv programma RTL Woonmagazine. Je kunt via de site/het inspiratieplatform afleveringen daarvan terugzien, maar bij mij werkt dat niet. Wel staan er bij de korte inhoud van iedere aflevering een paar foto’s, uiteraard van Desso en Tarkett.

Delen? Vergeet het maar!
Het fijn ‘delen’ van de kennis van voornoemde drie bloggers komt zo in een iets ander daglicht te staan. Het lijkt allemaal heel wat, maar is nogal mager. Bij nader inzien is het een incestueuze verknoping van twee vloermerken, RTL en wat bloggers die niks spontaan delen, maar betaalde content oplepelen. Delen is het nieuwe hebben, lees ik wel eens. In dit geval is delen het nieuwe douwen.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten