De detailhandel zag in oktober het verkoopvolume met 5,2% dalen in vergelijking met oktober vorig jaar. Dankzij prijsstijgingen steeg de omzet met 4,2%, zo meldt het CBS.
Ondanks een matige koopbereidheid wist de detailhandel in oktober een omzetstijging van 4,2% te realiseren ten opzichte van oktober 2021. Die verhoogde omzet heeft als keerzijde dat het verkoopvolume, de omzet minus de prijsstijgingen, daalde met 5,2%. Er werd dus beduidend minder verkocht. Zo groeide de omzet van de non-foodwinkels in oktober met 1,7%, maar lag het volume 6,7% lager. De prijsstijgingen zijn bij supermarkten en andere winkels in voedingsmiddelen nog duidelijker. De omzet steeg met 7,8%, het verkoopvolume daalde met 3,2%.
Meubelzaken in de min
Winkels in meubels en woninginrichting zagen hun omzet met 2,2% dalen (in september nog plus 1%). Winkels in de categorie doe-het-zelf, keukens en vloeren deden het beter; zij haalden een omzetplusje van 0,3% in oktober en 1,1% in september, in vergelijking met dezelfde maanden in 2021.
Online omzet
De online omzet van de detailhandel was 4,2% hoger dan in oktober 2021. Pure webwinkels behaalden 1,6 % meer omzet, multi-channelers zagen en groei van 7,5%.