Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Detailhandel in Q4 2022: meer omzet bij minder verkoop

In het vierde kwartaal van 2022 behaalde de detailhandel 7 procent meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De toename komt door hogere prijzen want het verkoopvolume nam af met 3 procent, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

 

Dat in het laatste kwartaal van 2022 de omzet van de detailhandel beter was dan dezelfde periode in 2021 is deels verklaarbaar vanwege de beperkende maatregelen vanwege corona in 2021. Op 21 december, net voor de kerstdagen, werd er zelfs een harde lockdown ingevoerd en moesten vrijwel alle winkels sluiten die daardoor veel omzet misliepen. De belangrijkste reden voor de hogere omzet komt echter voort uit de prijsstijgingen. Want het verkoopvolume, de omzet minus de prijsstijgingen, nam met 3 procent af. Uitzonderingen zijn kleding- en schoenenzaken en winkels in recreatie-artikelen die wel meer verkochten in het laatste kwartaal van 2022.

Door hogere prijzen hogere omzet
De omzet van de detailhandel was niet alleen in het vierde kwartaal, maar ook in de eerste drie kwartalen van 2022 hoger dan een jaar eerder. Vanaf het tweede kwartaal werd er minder verkocht vergeleken met een jaar eerder en de omzetstijging kwam vanaf dat kwartaal door hogere prijzen.

Slecht kwartaal voor meubelzaken
Meubelzaken hadden geen goed laatste kwartaal in 2022. De omzet steeg weliswaar met 2,8 procent, maar het verkoopvolume daalde met 9 procent. Ook winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren zullen niet blij zijn; de omzet steeg met 2,3 procent, maar de verkoop daalde met 7,6 procent.

 

 

Online omzet neemt af
Na jarenlange stijgingen – met een versnelling in de coronjaren 2020 en 2021 – is het afgelopen met de groei van de online handel in de retail. In het vierde kwartaal van 2022 nam de online omzet af met 1 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Winkels die zowel online als in fysieke winkels verkopen (multi-channelers) zetten vrijwel evenveel om. Bij winkels die alleen online verkopen was de omzet bijna 2 procent lager. Opmerkelijk: voor het eerst sinds de meting van het CBS in 2014, kromp de online omzet van detailhandelaren in 2022. Het omzetniveau lag nog wel fors hoger dan in de perioden voor de coronacrisis.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten