Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Domotex 2015: stabiel zonder veel uitschieters

Vloerbedekkingsbeurs Domotex gaf extra aandacht aan innovaties en dat was prettig voor de bezoekers. Tegelijkertijd zorgde dat voor een zekere middelmaat op de beursvloer want de highlights waren er al uitgepikt. Maar het internationale karakter van de beurs steeg en dat is een duidelijk bewijs hoe belangrijk de beurs is.

Echt modieus is vloerbedekking meestal niet, simpelweg omdat het in eerste instantie functioneel moet zijn én meestal ook lange tijd mee moeten gaan. Maar ontwikkelingen staan niet stil en om extra aandacht te geven aan innovaties waren er dit jaar op een drietal plaatsen op Domotex (17 t/m 20 januari gehouden in Hannover) speciale eilanden gecreëerd op de beurs waar op compacte wijze innovatieve producten werden tentoongesteld. Dat sloeg goed aan want zo konden bezoekers in korte tijd kennis nemen van een aantal highlights, alles onder de naam Innovations@Domotex. De organisatie probeerde dit nog extra cachet te geven door (bekende) designers een tour langs deze highlights te laten doen plus een bezoek aan stands van de toeleverende exposanten. Ook dat trok publiek, maar de keerzijde was dat na het zien van de innovatieve producten je meteen de meest opvallende zaken had gezien. En dan blijkt ineens dat er heel veel nogal gewoontjes is. Of in ieder geval dat er eigenlijk helemaal niet zo veel nieuws was te zien.

Gerecyclede materialen
Wel aardig was dat de jury zeer diverse argumenten hanteerde om in aanmerking te komen om een plaats te verwerven op een innovatie-eiland. De ene keer was dat de puur de esthetiek van het product, maar ook de productiewijze of de gebruikte materialen speelden een rol. Vooral bij kamerbreed tapijt speelt het gebruik van bijvoorbeeld gerecyclede materialen een grote rol. Niet onbegrijpelijk omdat het aandeel grondstoffen hierbij een grote rol speelt in de totaalprijs.

Wie heeft de grootste?
Technisch gezien zit er nog veel ontwikkeling in pvc. Nog realistischer dessins met zicht- en voelbare structuren blijken mogelijk. Zelfs laminaat valt nog te verbeteren. Zo toonde Unilin (Quick-Step) laminaat waarbij de coating wordt meegeperst waardoor het product niet waterdoorlatend is en daardoor bruikbaar is voor badkamers. Ook de standpresentatie van Unilin was fraai en overzichtelijk: aan de ene kant het consumentenmerk Quick-Step met veel aandacht voor sfeer, aan de andere kant het merk Pergo dat zich vooral richt op de projectmarkt. Bij zowel pvc als laminaat en parket – vrijwel alles in klikvariant – gaat het naast structuur en kleur vooral om breedte en lengte. Het lijkt op een soort wedloop; wie heeft de grootste? En de structuur? Dat is in de meeste gevallen nog steeds eiken.

Trendsetter
Veel vernieuwing was er bij het kleine, maar interessante segment van de moderne handgeknoopte tapijten. Designers gebruiken diverse technieken, vinden hun inspiratie in oude dessins en geven daar een eigen twist aan wat tot zeer verrassende resultaten leidt. Zo ontwierp de trendsettende Duitse designer Jan Kath een karpet met de uitstraling van een maanlandschap. Hij is ook de aanstichter van de jaren geleden ingezette trend om karpetten een verweerd en uitgesleten uiterlijk te geven, iets wat nu in de volle breedte commercieel zijn weerklank vindt.

Turkije in de lift
In weerwil van de matige markt bij kamerbreed tapijt stond de Belgische tapijtindustrie in volle omvang te gloriëren op de beurs of er niets aan de hand was. Overigens hebben veel bedrijven inmiddels een breed pakket met zowel tapijt als pvc. Opvallend was de grote stand van het Amerikaanse Aspect. Het bedrijf is producent van pvc dat vrijwel uitsluitend onder private label werd verkocht, maar gaat nu zelf de markt op. Sterk was de aanwezigheid van Turkse exposanten, zwak was het bezoek uit Rusland. Beide hebben een duidelijk oorzaak in de economische omstandigheden in het land.


Domotex trok ongeveer 40.000 bezoekers en zat daarmee op het niveau van 2013 en 2011, ook oneven jaren wanneer de beurs altijd enige concurrentie heeft van de beurs Bau in München die tegelijkertijd wordt gehouden. Het internationale karakter van de beurs is onmiskenbaar; 64% van de bezoekers was niet-Duits (een stijging van 12%) en bij de exposanten was dat zelfs 85%. De meeste buitenlandse bezoekers kwamen uit Turkije, gevolgd door India, Engeland, België en Nederland.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten