Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Domotica onbekend, maar niet onbemind

De gemiddelde consument heeft nog nooit van domotica gehoord. Tegelijkertijd is er wel grote belangstelling voor de concrete toepassingen en mogelijkheden die domotica biedt.

Deze schijnbaar nogal tegenstrijdige constatering valt te trekken na onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 538 consumenten. Daaruit blijkt dat de term domotica, vaak vertaald als huisautomatisering, bij driekwart van de consumenten totaal onbekend is. Maar consumenten hebben wel grote belangstelling voor de concrete toepassingen en mogelijkheden die domotica biedt. Zij vinden vooral het op afstand kunnen aansturen van de verwarming en verlichting met de smartphone, tablet of pc interessante toepassingen.

Tablet en smartphone als aanjager
De belangstelling voor (de toepassing van) domotica is het grootst onder hoger opgeleiden en de hogere inkomens. Merken die zich hiermee bezig houden, zijn vrijwel onbekend bij de consument. Slechts 12% weet merken te noemen waarbij energiemaatschappij Eneco en Philips het vaakst worden genoemd. Domotica wordt door consumenten vaak gezien als technisch, ‘moeilijk’ en duur waardoor het al jaren veelbelovend is, maar moeizaam van de grond komt. Met name door de opkomst van tablets en smartphones én de ontwikkeling van apps komt daar verandering in wat ook wordt opgepikt door leveranciers in de woonbranche. Zo kunnen producten van Jasno Shutters bediend worden met een tablet en bieden onder meer merken als Luxaflex, Gardisette en Silent Gliss hun producten aan met elektrische bediening die op afstand bestuurd kan worden.

Doe-het-zelf domotica
Bekende leveranciers van railsystemen zoals Forest en Goelst profiteren hier ook van hoewel zij al jaren gemotoriseerde systemen op de markt brengen, vooral gericht op de zakelijke markt. Woninginrichters zijn nog erg terughoudend in het aanbieden van dergelijke producten, veelal omdat zij denken dat het technisch en ingewikkeld is. Wellicht dat dat op korte termijn gaat veranderen want in de bouwmarkten zijn inmiddels goedkope domotica producten te verkrijgen die consumenten zelf kunnen installeren.

Openbreken markt 
Volgens het onderzoek van USP Marketing Consultancy verwachten installateurs die gespecialiseerd zijn in het aanleggen van domoticasystemen dat juist door die doe-het-zelf systemen de consumentenmarkt wordt opengebroken. Men verwacht namelijk dat consumenten door dit soort instappakketten kennismaken met domotica en vervolgens later meer professionele systemen laten installeren.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten