Driekwart van de Duitsers wil 300 euro betalen voor een matras, zo liet matrasfabrikant Hilding Sweden uitrekenen. Dat komt neer op 2.400 euro voor een heel leven ofwel 40 euro per jaar.
Veel Duitsers willen 'helaas' slechts 300 euro voor een matras betalen, concludeert de Zweedse bedden- en matrassenproducent Hilding Sweden naar aanleiding van een onderzoek dat zij onder 2.000 mensen liet uitvoeren door marktonderzoekbureau YouGov. Volgens Hilding Sweden kopen Duitsers gemiddeld om de acht jaar een nieuwe matras.
11 cent per nacht
Ervan uitgaande dat zij gemiddeld 80 jaar worden en op twintigjarige leeftijd de eerste matras kopen, koopt de 'gemiddelde' Duitse consument volgens Hilding Sweden in zijn hele leven acht matrassen voor een totaal van 2.400 euro. Dat is 40 euro per jaar en 11 eurocent per nacht.
Meer geld voor auto-onderhoud
Dat is heel wat minder dan de 332.000 euro die een Duitser gemiddeld (per leven) neertelt voor een auto, concludeert de Zweedse beddenmaker mismoedig. En het wordt nog erger: zelfs het onderhoud van de auto kost met gemiddeld 16.900 euro zeven maal zoveel als de aanschaf van een matras.
'De uitslag van het onderzoek is des te treuriger als je nagaat hoeveel uur wij in bed doorbrengen en hoe belangrijk een gezonde slaap is', concludeert Max Fischer, directeur van Hilding Sweden.
Voor iedere portemonnee
Fischer beseft echter dat het 'bijna onmogelijk' is om mensen her op te voeden, dus is hij realistisch. Maar ook heel praktisch. 'We hebben een productportfolio ontwikkeld waarin zelfs de Matratzen-Sparfuchs een passend product vindt.'