Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Een vloer van pvc promoot je op zee

Vandaag is in Göteborg de finish van de Volvo Ocean Race, de zwaarste zeilrace ter wereld. Vorige week had het zeilende circus een korte stopover in Den Haag en als zeiler wil je dat natuurlijk van dichtbij meemaken. IVC, de Belgische fabrikant van pvc vloeren, is sponsor van een van de zeven deelnemende boten en nodigde mij uit. Als VIP natuurlijk. IVC gebruikt de race om de merknaam Moduleo te promoten en deze staat prominent op de boot van het door IVC gesponsorde team. Een pvc vloer heeft niets met zeilen te maken, maar Filip Balcaen, mede-eigenaar van IVC, is een enthousiast zeiler en zijn zoon Louis is bemanningslid van de boot die zijn vader sponsort. Vandaar dat beide Balcaens trots rondliepen in Scheveningen.

Bootjes kijken
De wind is gratis, maar zeezeilen is peperduur. Misschien wel dertig jaar geleden las ik een uitspraak van iemand die het als volgt karakteriseerde: Zeezeilen is met de kleren aan onder een koude douche gaan staan en dan bankbiljetten verscheuren. Hoewel die bankbiljetten tegenwoordig digitaal door het doucheputje verdwijnen en wedstrijd zeezeilen op topniveau het geld nog sneller laat wegstromen, kun je blijkbaar met de productie van pvc vloeren veel verdienen. Dus had IVC een groot aantal dealers uitgenodigd om in Den Haag lekker bootjes te komen kijken. In het ontvangstpaviljoen lag uiteraard een vloer van pvc, maar verder was alles gericht op gezelligheid. Er liepen een aantal dealers rond met een Moduleo jack. Dat hadden zij al eerder verdiend met veel vloeren verkopen en nu aangetrokken als gelegenheidskleding.

Wielrennen sponsoren
Kleding met de naam van een bedrijf dat een bepaalde sport sponsort, verkoopt vaak prima. De Belgische laminaatproducent Quick-Step is sinds 2003 sponsor van een professionele wielerploeg en de perschef van de ploeg vertelde mij jaren geleden bijna besmuikt dat het bedrijf enorm verdiende met de verkoop van shirtjes, petjes en broeken. ‘Ge staat er versteld van. Die shirts zijn helemaal niet goedkoop.’
Belgische fabrikanten van interieurproducten leggen graag een link met sporters. Zo is Revor Bedding (ook uit België) co-sponsor van een ploeg voor veldrijders en op de Meubelbeurs Brussel staat ieder jaar naast de bedden een paspop in wielertenue, uiteraard met prominent de naam van de sponsor.

Big business
In Den Haag liepen talloze mensen rond met namen op hun borst, schouders of rug. Namen van sponsors en van bedrijven die producten leveren die gelinkt zijn aan de zeilsport. Gaastra shirts, Helly Hansen caps, Musto tassen en natuurlijk allerlei producten van Brunel, de Nederlandse hoofdsponsor van de boot waarvan Moduleo co-sponsor is. Kleding, en zeker merkkleding, is big business in de watersport. Ik bekeek wat Brunel zoal te bieden had in de tijdelijke sportshop; mooi spul, maar behoorlijk aan de prijs. Dus lieten wij dat maar even hangen.

Verkoop opkrikken
Toen ik thuiskwam bekeek ik de inhoud van het hoesje dat ik om mijn nek had gehad tijdens mijn bootjes-kijken-en-beleven dag. Er zat een papier in met de mededeling dat ik als VIP guest 25% korting zou krijgen op Brunel merchandise. Helaas, te laat.
Afijn, als de verkoop van deze producten de komende maanden terugzakt, kunnen ze altijd een sweater of t-shirt nasturen. En zit Moduleo in een dip? Ik trek wel even zo’n kek jack aan om de verkoop op te krikken. Bovendien is zo’n jack praktisch want in Scheveningen was het net iets te koud. Dat kwam omdat ik een sweater van de ANWB aan had. En die was geen sponsor.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten