De digitalisering slaat op alle fronten toe, zo blijkt na bezoek aan de beurzen Heimtextil en Domotex. Van ontwerp tot productie en van bestelling tot betaling.
Digitalisering is de belangrijkste trend van de grote beurzen die nu in Duitsland worden gehouden. Gisteren sloot in Frankfurt de Heimtextil, zaterdag ging Domotex in Hannover van start en vandaag begint de meubelbeurs IMM in Keulen. De belangrijkste trend op Heimtextil en Domotex is de digitalisering. Dessins voor gordijnen, dekbedovertrekken en behang worden steeds meer - zeg, maar vrijwel zonder uitzondering - op de computer ontworpen en digitaal vertaald naar de mogelijkheden die printers bieden.
Grote printers
Op de Heimtextil stonden diverse exposanten met grote printers die ter plekke lieten zien wat er zoals geprint kan worden. Vrijwel alles, in alle kleuren en alle maten. Gordijnen, dekbedovertrekken, kussens, kussens, vitrage, inbetweens, plissés, tapijt – op praktisch iedere stof kan geprint worden.
Op Domotex, dé beurs voor vloerbedekking, waren karpetten te zien die bij wijze van spreken zo uit de computer rolden. Ontwerp en productie worden volledig digitaal aangestuurd en zelfs bij een hoogpool kun je met een printer tot aan de basis inkt inspuiten zodat het lijkt alsof het in de vezel is gekleurd. De onwaarschijnlijk echte houtdessins van pvc zijn zo realistisch vanwege de mogelijkheden van digitale fotografie en productie.
Beeldscherm als informatietool
Op beide beurzen stonden op vele stands grote (of juist kleine) beeldschermen met voorbeelden van producten. Veelal waren dat touchscreens waarbij bezoekers zelf kleuren, vormen, afmetingen en andere variaties zelf konden invoeren en direct het daarbij behorende beeld oproepen. In een aantal gevallen ging dat om aanraakschermen die, al dan niet geïntegreerd in een compacte display, ook op de winkelvloer kunnen staan. Er daar ook terecht zullen komen.
Direct en doeltreffend
Met de digitalisering vervagen kleuren in een moment en verdwijnen grenzen in een oogwenk. Chinezen zijn net zo handig in het gebruik van een tablet als Duitsers en Indiërs rekenen net zo snel als Amerikanen op hun iPhone. Je weg vinden op zo’n grote beurs, afspraken inplannen en orders versturen: alles gaat digitaal, direct en doeltreffend. Mail checken, ontwerpen versturen en tussendoor een rekening betalen: het gebeurt.
Koffie
Ging het alleen om digitaal gedoe op de beurzen? Nee, natuurlijk niet. Het ging om de producten waarvoor de bezoekers naar Frankfurt en Hannover afreisden. En ook wanneer deze producten digitaal beschikbaar zijn, blijken de beursbezoekers toch ook gewone mensen.
Want de andere kant van dat permanente bombardement van informatie die via het beeldscherm op beursbezoekers afkomt, is dat zij af en toe behoefte hebben aan een praatje op een rustig plekje of een kopje koffie. Of dat zij gewoon even kunnen neerploffen op een zitzak.
Meer informatie over de Heimtextil, Domotex en IMM in de loop van deze week.