Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Els van Pelt: 'Bij ons krijg je value for money'

De koers van de beurs (10) 

Zoals de beurskoersen stijgen en dalen, zijn ook vakbeurzen in beweging. Komt er wellicht samenwerking in het versnipperde beurzenlandschap in Nederland? Profiteren buitenlandse beurzen van die kleinschalige Nederlandse beurzen? Beursorganisatoren vertellen over de stand van zaken.

Welke beurs/beurzen vertegenwoordigt u en wat is uw functie hierin?
‘Wij organiseren de Meubelbeurs Brussel, beurs voor het middensegment. Daarnaast doen we in juni ContRact, speciaal voor de projectmarkt, in samenwerking met Textirama. Ik ben beursdirecteur.’

Hoe gaat het met de meubelbeurs?
‘Goed. We zitten nu op een paar maanden van de beurs en we zitten al vrijwel helemaal vol. Dat is geen pochen, maar realiteit. Er moeten nog een paar exposanten tekenen.’

Wat zijn de belangrijkste veranderingen die jullie de afgelopen jaren hebben gedaan om bezoekers te trekken?
‘De meeste aandacht gaat hierbij naar de buitenlandse bezoekers. Die worden actief benaderd. Essentieel is daarbij de communicatie waarbij eerlijkheid een belangrijke rol speelt. De bezoeker vindt hier wat hij zoekt en wordt liefst ook nog verrast. De klant staat hier echt centraal en wij ontvangen hem gastvrij, maar hij komt allereerst voor het aanbod. Natuurlijk, Brussel is een gezellige stad - dat is de kers op de taart - maar het gaat om het aanbod.’

Beurzen worden steeds meer relatieplatforms en het gaat steeds minder om directe ordering. Toch wil je je als beurs presenteren als podium vol noviteiten. Hoe communiceer je dat als beursorganisatie naar de bezoekers?
‘Brussel is toch echt wel een orderbeurs, dat is één van de successleutels. Een beurs blijft een belangrijk onderdeel in de marketingmix en je moet een aankoopmoment creëren want de inkoper wil op een bepaald moment kunnen vergelijken. Hij moet op een gegeven moment spijkers met koppen slaan en zijn assortiment opbouwen. De bezoeker wil concreet zijn en dat geldt ook voor de exposant. De fabrikant moet als hij de beurs afsluit een voldoende aantal orders hebben om een beslissing te kunnen nemen of hij zijn product in productie kan nemen. Daarbij richten we ons op het middensegment, dat is een concreet gebeuren. Dat is bij ContRact anders. Daar is minder concrete ordering en staan contacten centraal.’

Door allerlei omstandigheden kan een beurs‘krimpen’ en verbreding van het aanbod is een geijkt middel om het aantal exposanten en bezoekers op peil te houden. Doen jullie dat ook?
‘Wij proberen bij onze doelgroep te blijven en inhoudelijk te groeien door ons aanbod stelselmatig te verdiepen. We willen niet nodeloos uitbreiden in een randassortiment met tapijten, verlichting en decoratie. Men vraagt ernaar, maar we zoeken er niet actief naar. Groei zien we vooral bij de bedding.’

Op vakbeurzen worden steeds vaker consumenten toegelaten, hoe staan jullie daar tegenover?
‘Vroeger is dat het geval geweest, maar ik ben er geen voorstander van. Onze buitenlandse exposanten zitten daar trouwens ook niet op te wachten en zij maken wel de helft uit van de beurs. Bovendien, ná onze beurs is er een consumentenbeurs voor interieur in Brussel.’

Beursdeelname is niet goedkoop en het economisch tij zit niet mee. Wat heeft dat voor consequenties (gehad) in de m2 prijs?
‘Wij zijn de goedkoopste van Europa, een stuk goedkoper dan ‘Keulen’ en veel goedkoper dan ‘Parijs’. Wij werken met een kleine ploeg en werken hard. Wij zijn een vzw die eigendom is van de fabrikanten en dat is een heel ander gegeven dan een privéfirma die winst wil maken. De prijs is bijna geen barrière voor deelname en dat scheelt een slok op een borrel.’

Wat is het aandeel van Nederlandse exposanten aan de beurs en zitten daar verschuivingen in. Zo ja, welke?
‘Nederland vormt de belangrijkste buitenlandse groep en dat aandeel is iets stijgend, vooral bij het Slapen en iets bij het etnisch segment.’

De Nederlandse bezoekers, hoe zit het daarmee?
‘Een op de vier bezoekers komt uit Nederland. Dat is veel en dat percentage blijft stabiel terwijl de markt krimpt. Vooral bij bedding zien we dat het aantal bezoekers stijgt.’

Waarom zouden exposanten moeten deelnemen aan de beurs?
‘Bij ons krijg je value for money. Het is een beurs op mensenmaat en een concrete beurs. Het is een goede instap voor andere landen naast België, Nederland en Frankrijk. Ze kunnen bovendien makkelijk parkeren, zijn direct binnen, krijgen een koffietje en ze zien collega’s. Ze weten de beurs te waarderen.’

Dit is het tiende artikel in een reeks over ontwikkelingen over vakbeurzen in Nederland en daarbuiten. Eerdere artikelen verschenen op 26 juni, 10, 20, 25 juli, 1, 6, 10, 17 en 23 augustus.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten