Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Enorme omzetstijging woonwinkels dankzij corona

Winkeliers in de woonbranche boekten in het tweede kwartaal een omzetstijging van 16,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Dit dankzij het gedwongen thuis moeten blijven vanwege de coronacrisis.

In maart zakte de omzet bij woonwinkeliers met 10,3% vanwege de lockdown, maar daarna bleek het thuiswerken en het noodgedwongen veel thuis moeten blijven een enorm positief effect te hebben op de omzetten bij winkeliers die actief zijn in de woonbranche. In juni steeg de omzet met 27% ten opzichte van juni vorig jaar en het tweede kwartaal laat een gemiddelde omzetstijging zien van 16,3%, zo blijkt uit cijfers van de woonwinkelmonitor van brancheorganisatie INretail.

Huis belangrijk vanwege corona
In het begin van de coronacrisis was het devies: thuisblijven en thuiswerken en werd 'thuis' een belangrijke(r) plek om werken en te leven. Het geld kon niet uitgegeven worden aan winkelen, uit eten gaan of evenementen bezoeken en vakantieplannen werden ingeperkt of uitgesteld terwijl miljoenen mensen wel vakantiegeld ontvingen. Het blijkt nu dat mensen massaal in hun huis en huisinrichting investeren en dat merken de woonwinkeliers. 'Thuis wordt steeds belangrijker en dat zien we terug in de cijfers', aldus Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen van INretail.

Verthuizen
Ondanks de forse dip in maart staat de woonbranche nu voor de eerste 6 maanden van dit jaar op een plus van bijna 11%. Vorig jaar introduceerde INretail de term 'verthuizen' waarmee wordt bedoeld dat mensen minder verhuizen, maar hun huis herinrichten of pimpen en daar hun geld aan uitgeven, een soort verhuizing-in-huis. Dat was in de tijd dat nog niet niemand van corona had gehoord en nu wordt deze ontwikkeling volgens INretail vanwege de coronacrisis in sterke mate voortgezet.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten