Woonwinkeliers zijn behoorlijk actief op Facebook. Twitter staat op plaats twee, maar neemt af in populariteit en Pinterest wint terrein. Dit blijkt uit onderzoek over social media gebruik door onderzoeksbureau Van Es Marketing Services.
Bijna driekwart (71%) van de detaillisten in de woonbranche gebruikt social media voor zakelijke doeleinden. Dat is 20% meer dan twee jaar gelden, zo blijkt uit het ‘Themarapport Social media in de woonbranche 2014’ van Van Es Marketing Services. Bij woonwinkels die tot een formule of keten behoren is 79% actief op social media netwerken, bij zelfstandige woonzaken ligt dat op 68%. Koploper zijn meubelzaken met 92%. Facebook wordt het meest gebruikt (97%), gevolgd door Twitter met 52%. Pinterest neemt toe in populariteit, het gebruik van Twitter neemt af.
Doelgericht gebruik
Gemiddeld is de woonretailer 82 minuten per week bezig met de social media. Opvallend: dat is drie minuten per week minder dan twee jaar geleden. Belangrijk doel bij het gebruik van social media is het opbouwen van naamsbekendheid, zo stellen de winkeliers. Ook reclame maken, nieuwe klanten werven en ‘aanwezig zijn op social media’ wordt door veel detaillisten belangrijk gevonden. Het uitwisselen van kennis en ervaring met vakgenoten en het werven van personeel zijn relatief onbelangrijk.
Wat levert het op
Levert al dat facebooken, twitteren, pinnen en ander digitaal gecommuniceer wat op? Dat ligt genuanceerd. Meer dan de helft (56%) van de ondernemers heeft geen concrete resultaten geboekt, maar verwacht er op termijn wel wat mee te gaan bereiken. Een op de drie gebruikers zegt wel concrete resultaten te hebben geboekt met de inzet van social media activiteiten, een toename van 10% ten opzichte van 2012.
Niet-gebruikers
Hoe staat het met de niet-gebruikers van social media? Nu is 29% niet actief, maar de helft is van plan om dat komend jaar wel te gaan doen. Het betekent dat 14% van alle woonzaken in 2015 zal toetreden als nieuwe zakelijke gebruiker op een of ander social media netwerk. Als bestaande actievelingen niet afhaken, is volgend jaar 85% van de detaillisten in de woonbranche aanwezig op social media. Ondanks de groei heeft 15% van de ondernemers geen plannen om social media te gaan gebruiken voor de onderneming. De meerderheid van deze groep gelooft ‘dat de onderneming daar iets aan heeft’, 21% vindt het veel te ingewikkeld en 8% zegt er geen tijd voor te hebben.