Leen Bakker zette zaterdag een halfhoogslaper op de site met 92% korting. Een foutje, maar consumenten begonnen meteen stevig te bestellen. Moet Leen Bakker nu leveren na deze online prijsfout?
Een bed van 319 nu voor 24 euro, da’s een koopje. Zaterdagavond had Leen Bakker deze aanbieding op de site staan en honderden consumenten deden direct een bestelling. Vrij snel had Leen Bakker dit in de gaten (via social media tipten mensen elkaar) en werd de fout hersteld. De vraag is nu of de retailer moet leveren. Iedereen snapt dat een korting van 92% een foutje is, maar een jurist is inmiddels een zaak gestart namens bestellers met als eis dat Leen Bakker gewoon moet leveren.
Gratis taart
Een fout maken en daardoor een absurd (lage) prijs vragen voor een product komt online vaker voor. In november 2011 bestelden mensen massaal een bosvruchtentaart bij de Hema omdat op de site stond dat deze gratis was. De Hema nam het sportief op en leverde. In 2006 ‘stuntte’ Otto met een tv voor 99 euro terwijl die meer dan het tienvoudige kostte. Een foutje waarop liefst 14.000 bestellingen binnen kwamen. Otto moest naar de rechter stappen om duidelijk te maken dat zo’n korting niet aannemelijk was en dat zij dus niet hoefde te leveren. De rechter gaf het bedrijf gelijk.
Wel/niet leveringsplichtig
Hoe het met Leen Bakker gaat aflopen is nog ongewis. Weliswaar mag je bij de prijs van de halfhoogslaper aannemen dat dit een foutje was (een andere hoogslaper kostte zaterdag ineens 99.000 euro) en dat Leen Bakker niet leveringsplichtig is, maar er zit een addertje onder het gras.
De site twinklemagazine.nl sprake met juriste Charlotte Meindersma en die plaatst kanttekeningen. De foutieve prijs stond niet alleen op de productpagina, maar ook in een reclame op Marktplaats. Het lijkt dan meer op een reclamestunt meent Meindersma. Ook maakt het uit of Leen Bakker een orderbevestiging heeft verstuurd. Ging dat automatisch dan is er weinig aan de hand, maar als die bevestiging later komt, kun je dat uitleggen als bevestiging van een koopovereenkomst, aldus de juriste.
Omgekeerde afprijzing
Een (technische) fout waardoor de prijs van een product extreem keldert, leidt direct tot bestellingen. Andersom is dat niet het geval. Zo hield een meubelretailer kortgeleden opruiming en prees een Zuiver-lamp van 299 euro aan voor 15.000 euro. Andersom had het waarschijnlijk bestellingen geregend.
Nachrift: in de tv-uitzending van Jinek van 31 juli kwam een jurist aan het woord die optreedt namens 700 klanten van Leen Bakker die een bed bestelden. Totaal gaat het om zo'n 2000 bedden. Volgens juridisch adviseur Chizki Loonstein heeft Leen Bakker de 'gedupeerden' een mail gestuurd met een kortingsbon van 40% op een willekeurig te kiezen hoogslaper. Het blijkt dat maandag dezelfde fout (diverse aanbiedingen met extreme kortingen) nogmaals optrad. De jurist vermoedt geen systeemfout - zoals Leen Bakker beweert - maar een bewuste actie. Wordt vervolgd.