Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Geschillenregeling CBW-erkend op de schop

De geschillenregeling die valt onder de vlag van 'CBW-erkend' gaat veranderen. Brancheorganisatie INretail werkt aan een eigen klachtensysteem.

Ondernemers werkzaam in de woonbranche en aangesloten bij branchevereniging INretail kunnen zich profileren met het predicaat 'CBW-erkend' waarmee zij consumenten een bepaalde zekerheid kunnen geven. Een daarvan is het bestaan van een geschillencommissie die kan oordelen over klachten tussen een consument en een ondernemer. Een oordeel van deze geschillencommissie is bindend waardoor het probleem tussen beide partijen wordt opgelost. Het systeem werkt al jaren zo, maar staat nu onder druk vanwege teruglopende financiële steun van de overheid.

Oplopende kosten
De kosten die gepaard gaan met het instandhouden van de geschillencommissie – denk aan het inschakelen van experts om klachten te beoordelen – worden deels betaald uit geld dat binnenkomt via de CBW-erkend bijdrage, deels met subsidie van de overheid. Omdat deze laatste geldstroom steeds kleiner wordt, is INretail bezig met het creëren van een 'onafhankelijk klachtensysteem zodat we meer grip op het proces krijgen', zegt Bert-Jan van der Stelt, Branchespecialist Wonen bij INretail. Want, zo schrijft Van der Stelt op de site van INretail: 'Als brancheorganisatie hebben we nauwelijks invloed op de efficiency en werkwijze van de geschillencommissie.'

Nieuwe vorm
Het beslechten van geschillen zal volgens hem blijven bestaan, 'maar wordt in een modern jasje gestoken, met gebruik van hedendaagse technieken', aldus Van der Stelt.
Hoe dat eruit gaat zien, is nog niet bekend maar de komende maanden zal de organisatie hieraan werken en daarover naar buiten treden, zo wordt beloofd.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten