Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Gevolgen coronavirus: sluiten, doorwerken en improviseren

Hoewel steeds meer winkels sluiten, zijn de meeste winkels in de woonbranche nog open. Hun leveranciers werken zoveel mogelijk door, maar lopen aan tegen beperkte aanvoer van halffabricaten en transportproblemen.
 


Per dag worden de maatregelen van de overheid strikter in een poging de verspreiding van het coronavirus af te remmen. Nederland zit nog niet op slot zoals Italië, Frankrijk, Spanje en – min of meer - Avek, bedden, ma, maar de kans bestaat dat het toch gaat gebeuren. In Nederland zijn de meeste winkels nog open, in tegenstelling tot de meeste andere Europese landen. Veel bedrijven die werkzaam zijn in de woonbranche werken nog gewoon door en laten dat via mail of sociale media weten.

Volgens planning
Bedden- matrassenfabrikant Avek meldt in een nieuwsbrief dat er gewoon wordt doorgewerkt en dat er normaal wordt geleverd hoewel er door ziekte bij een van de toeleveranciers ('geen corona voor zover wij weten') 'sommige orders wat meer levertijd nodig hebben.' Auping laat weten dat zij hun grondstoffen bij lokale leveranciers kopen en 'zij werken volgens planning, er zijn dus geen tekorten.' Auping zegt extra aandacht te geven aan hygiëne en in de winkels worden speciale uitwasbare hoofdkussens gebruikt bij het proefliggen.
Ook bedden- en matrassenfabrikant Mahoton werkt gewoon door. Wel waren er vorige week al wat probleempjes met een leverancier uit België en meerdere bedrijven melden dat inmiddels. Oorzaak is dat België min of meer de grenzen heeft dichtgegooid.
 

Vooraad bij Forest, leverancier van gordijnrails.


Geen fysiek bezoek
Bedtextielleverancier Arli communiceert via de mail dat veel medewerkers vanuit huis werken en het kantoor daardoor minder goed bereikbaar is. Graag daarom liefst niet bellen en digitaal vragen stellen, is de oproep. Dit is de teneur bij veel bedrijven: bel niet, houd de site, nieuwsbrief of social media in de gaten want via die kanalen communiceren wij nu graag. Sommigen voegen daar nog iets aan toe en zo laat vloerenleverancier TFD Floortile weten dat ook de showroom voorlopig is gesloten. Maretti Lighting gaat niet zover, maar laat wel weten: Liever niet naar de showroom.
 

Directeur Tsjeard Blom van Tekvor Care Nederland alleen op kantoor.

(Extra) voorraad
Bij Forest, leverancier van gordijnrailsystemen, wordt nog volop gewerkt. 'Wij hebben voldoende voorraad en capaciteit om orders te verwerken', meldt het bedrijf in een extra nieuwsbrief. Even later worden wat foto's gestuurd als 'bewijsmateriaal'.
Tekvor Care Nederland, leverancier van opgepimpte zorgbedden, gaat nog een stapje verder. Directeur Tsjeard Blom laat via LinkdIn weten: 'We proberen onze voorraden te verhogen zodat we bij eventuele grenssluitingen voorbereid zijn en toch onze klanten kunnen bedienen.' Hij zit alleen in een groot kantoor (zie foto hierboven) want collega's werken van huis uit. Telefonisch laat hij weten het 'hartstikke druk' te hebben.
 

Horeca op woonboulevard Tilburg.

Klussen inde winkel
Bij winkeliers is het beeld zeer divers. IKEA besloot gisteren alle vestigingen te sluiten, maar de meeste woonwinkels zijn open. Dit in tegenstelling tot buurlanden waar verplicht (België) of vrijwillig (Duitsland) winkels gesloten zijn. Winkels van formules als Pronto Wonen, Decorette en INhouse laten weten gewoon open te zijn en dat geldt ook voor vrijwel alle individuele woonzaken. Het bezoek is fors gekelderd, maar wordt deels gecompenseerd door op afspraak te werken met klanten, desnoods buiten de gewone winkeltijden.
Ook zijn talloze winkeliers aan het klussen, schilderen of opruimen geslagen waar nu de tijd voor is. Slaaphof in Harderwijk heeft mazzel. Het bedrijf gaat een complete verdieping verbouwen die al lang was gepland en nu in relatieve rust kan worden gedaan.

Houd het hoofd koel
Agenten moeten het hebben van de fysieke contacten die nu steeds verder worden beperkt. René Thuijs heeft diverse agentschappen met onder meer outdoor producten, al dan niet gericht op horeca. 'Je kan deze periode positief benaderen. De consument gaat zijn eigen huis en tuin opnieuw ontdekken en gaat zien dat er links en rechts wel wat vervanging toe is. Voor de horeca is het nuttig om deze tijd te benutten aan wat opknapbeurten binnen en buiten.'
Joost Jacobs, sales agent in beds & bedding since 1992, brengt de diverse producten die hij verkoopt nog eens via LinkedIn onder de aandacht en verwijst naar bedtextiel dat de 'temperatuur tijdens uw slaap reguleert.' Hij verwijst naar de site www.koelslapen.nl en eindigt met de oproep: 'Houd het hoofd koel.'

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten