Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Gluren bij de buren/Kwantum

Kwantum heeft een eengezinswoning ingericht waarin je online virtueel kunt rondwandelen om te zien hoe het is ingericht. In het huis wonen echte mensen en er staan echte interieurproducten, van Kwantum. Het is de eerste stap om de producten van de winkelketen aantrekkelijk te visualiseren.

Het online huis van Kwantum staat in een bestaande straat, is een echt huis en er wonen echte mensen Frank, en Esther). De straat heet in het echt anders, maar Kwantum noemt het de Nieuwstraat en daar kun je gewoon naar binnen gluren en zelfs meer dan dat; je kunt er virtueel in rondlopen. In het virtuele huis, dat dus echt bestaat, zijn de ruimtes ingericht met meubels, vloeren, gordijnen en accessoires van Kwantum. Hiermee wil de keten laten zien hoe deze producten in een reële situatie eruit zien. Want zoals meubelzaken dat veelal doen - complete interieurs inrichten op de winkelvloer - kan dat bij Kwantum niet vanwege de beperkte ruimte. Kwantum slaat deze stap over laat zien hoe de producten in een echt huis staan.

Visualiseren
‘Uit elk marktonderzoek blijkt dat de consument één ding wil: zich een voorstelling maken van het eindresultaat. Nieuwstraat 15 is ons antwoord op die behoefte. Hier kunnen mensen zien hoe de inrichting eruit ziet in een echt huis met echte mensen, zegt communicatie manager Letteke Bens van de Homefashion Group, waartoe Kwantum behoort. De bedoeling is dat het interieur een beetje met de seizoenen meebeweegt, dus verandert er regelmatig wat in het interieur.

Huis, etalage én webshop
Op deze manier hoeft de woonketen de inrichting van zijn winkels niet aan te passen om klanten ideeën te laten opdoen voor hun woning. Volgens Bens heeft Kwantum ‘misschien een wat stoffig imago’, maar dat doet volgens haar geen recht aan de ‘eigentijdse woonproducten’ die er nu zijn te vinden. Vrijwel alle producten in het huis zijn ‘klikbaar’ waarna je hierover meer informatie krijgt en direct kunt bestellen. Het huis fungeert dus niet alleen als virtuele en visuele etalage, maar ook als webshop.

Zintuiglijke ervaring
Het virtuele/echte huis is een eerste stap van de keten die gezien de cijfers al een poosje aan het kwakkelen is. Desondanks, of wellicht dankzij die wat mindere tijden, wordt er fors geïnvesteerd en is ‘Nieuwstraat 15’ een eerste aanzet om tegemoet te komen aan de snel veranderende consument. Volgend jaar wordt begonnen met voorbereidingen om in de winkel nog meer te gaan doen met speciale visualiseringsprogramma’s waarbij bijvoorbeeld gordijnen en vloeren in een interieur kunnen worden geplaatst. Dus digitaal inrichten van een ruimte terwijl de echte producten in de winkel staan. Volgens Bens wordt dat ‘een zintuiglijke ervaring die je echt gaat voelen.’ 

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten