De omzet van de detailhandel was in november 9,6% hoger dan in november 2019, zo becijferde het CBS. Wederom deden winkels in meubels, vloerbedekking en andere interieurproducten het bovengemiddeld goed.
Ondanks, of misschien wel juist dankzij, de coronacrisis deed de detailhandel goede zaken in november. Gemiddeld was de omzet bijna 10% hoger dan in november in 2019 hoewel er grote verschillen zijn onder de verschillende branches. Koploper hierin zijn de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren die gemiddeld 25,6% omzetgroei noteerden ten opzichte van november een jaar eerder. Winkels die meubelen verkopen en woninginrichters deden het met een omzetgroei van 14,6% ook beter dan het gemiddelde.
Internetverkopen booming
Ook winkels die consumentenelektronica en witgoed verkopen deden in november goede zaken met een omzetgroei van 25,8%. Koplopers zijn echter degenen die online actief zijn. Gemiddeld was hun omzet 55,5% hoger. Pure webwinkels plusten met 43,9%, winkels die zowel online als offline verkopen spanden in november de kroon met een omzetgroei van 72,2% ten opzichte van een jaar eerder.
Kledingzaken in mineur
Naast deze sterke groeicijfers waren er ook detaillisten die hun omzetten zagen kelderen. Na een kleine opleving in het tweede kwartaal hadden kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren wederom te maken met een sterke omzetdaling. Met de lockdown die 15 december inging zal met name voor kledingzaken – die juist in de laatste maand van het jaar goede zaken doen – december 2020 een nog veel slechtere maand worden.