De winkels in doe-het-zelf artikelen, keukens, vloeren, meubelen en artikelen voor woningrichting hadden een goede omzet in maart, vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder.
De detailhandel realiseerde in maart 4,4 procent meer omzet dan in maart 2018. Dat geldt zowel voor de food- als de non-foodsector, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Winkels voor doe-het-zelf artikelen,keukens en vloeren boekten in maart 7,8 procent meer omzet dan in maart 2018. In februari was de omzet zelfs 9,6 procent hoger dan een jaar eerder. Bij winkels in woninginrichting was de stijging in maart 5,1 procent nadat een maand eerder een plus van 6,6 procent ten opzichte van februari vorig jaar werd genoteerd. Met deze cijfers deden de woonwinkels het beter dan het gemiddelde in de detailhandel, die pluste met 4,4 procent in maart.
Goede start, voorspelling is stuk minder
De cijfers zijn rooskleuriger dan verwacht. Ook als wij kijken naar het eerste kwartaal blijkt dat. Op basis van cijfers van het CBS maakte ING bovenstaand overzicht: een omzetgroei van 4,6 procent voor winkels in woninginrichting (ten opzichte vn het eerste kwartaal van 2018) en zelfs 8 procent stijging bij doe-het-zelf zaken.
De omzetgroei is opvallend want brancheorganisatie INretail liet begin dit jaar weten voor heel 2019 een gemiddelde omzetdaling van 3,0 procent te verwachten voor de woonwinkels. Met de voortvarende start in het eerste kwartaal zou het dus behoorlijk moeten verslechteren om tot een daling van 3,0 procent voor het hele jaar te komen.