Het online omzetaandeel in de Duitse retail groeit, maar vlakt af en er is zelfs een tendens naar verzadiging te bespeuren. Ook blijven fysieke winkels de komende tien jaar zorgen voor verreweg de grootste omzet. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Het relatieve aandeel van online omzet in de retail
De productgroep 'technology & media' heeft de grootste online omzet, gevolgd door 'fashion & lifestyle'. Bij supermarkten en drogerij artikelen (gele segment) wordt de grootste groei verwacht.
Volgens GfK besteedden vorig jaar Duitse consumenten 8,5% van al hun retailbestedingen aan online winkelen. Dat stijgt tot 15% in 2015. Die forse groei betekent niet het einde van de fysieke retail want die is in 2025 dus goed voor 85% van de totale retailomzet. Hoewel de online omzet nog ieder jaar groeit, ziet GfK bij bepaalde productgroepen een afvlakking en spreekt zij van ‘een natuurlijke tendens richting verzadiging in de online retail’. Die verzadigingstendensen worden zichtbaar bij productgroepen die al lang op internet te koop zijn, zoals boeken en artikelen in het segment ‘technology & media’. De online bestedingen in die groepen groeien niet sterk meer.
Groei bij food
Oorzaak hiervan is onder meer dat fysieke retailers hebben geïnnoveerd en zich hebben aangepast zodat zij een succesvol antwoord hebben op de hevige concurrentie met nieuwe concepten en omnichannel oplossingen, aldus het onderzoeksbureau. Boeken, laptops, mobiele telefoons en dergelijke worden nog steeds zeer veel via internet verkocht en vormen zelfs de belangrijkste online verkochte productgroep, maar de groei is er uit. Ook fashion heeft een sterk aandeel in de totale online omzet, maar de grote groei lijkt over. De sterkste groei verwacht GfK bij food en drogisterij artikelen. Een Nederlands voorbeeld hiervan is de deze weel gelanceerde boodschappenbezorgdienst Picnic die de strijd aangaat met de bezorgdiensten van Albert Heijn en Jumbo.