Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Groeiend aantal aanbieders 'one fits all' matrassen

Er komen steeds meer aanbieders van matrassen die ‘voor iedereen’ geschikt zijn. Uit Duitsland komt Buddy, het Amerikaanse Casper is in aantocht en uit eigen land is er Comforda.

Om het matrasconcept Buddysleep groots uit te rollen wordt hierin fors geïnvesteerd door de kinderen van Peter Pohlmann, oprichter van de Duitse woonwinkelketen Poco. De miljoeneninvestering die hiermee gemoeid is, geeft aan de Poco-nazaten vertrouwen hebben in het concept. Dat concept bestaat uit een matras die ‘voor iedereen’ geschikt is. Dus geen verschillende hardheden, diverse zones of schuimkwaliteiten en zeker geen pocketveren of ander metaal in de matras. Want deze wordt strak opgerold in een doos geleverd en is alleen online verkrijgbaar.

Golf marktintroducties
De Duitse markt wordt overspoeld met soortgelijke matrasconcepten. Uit eigen land komen naast Buddy ook Bruno, Muun en Emma, uit Engeland Eve en binnenkort komt het uit Amerika afkomstige Casper erbij. Bruno, Muun en Emma zijn ook te bestellen in Nederland, net als One by Made, een dochter van het Engelse Made.com dat hier al een paar jaar actief is met de online verkoop van meubelen en verlichting. Van eigen bodem zijn de vorige maand gelanceerde merken Matt Sleeps en Comforda.



Grote onderlinge gelijkenis
De korte namen geven aan dat alle aanbieders sterke gelijkenis vertonen; alleen online verkoop en geen verkoop via winkels, een beperkt aantal maten en alle in dezelfde uitvoering (one fits all), aflevering in een doos binnen 24 uur na bestelling en meestal 100 dagen proeftijd, met uitzondering van Comforda. Daar is het 14 dagen. Andere gemeenschappelijke kenmerken zijn: het vrijwel afzien van technische specificaties, het veelal afzetten tegen bestaande fabrikanten, merken en winkeliers en tot slot een verhaal dat de matras de ‘uitkomst is van jaren onderzoek’ of  ‘resultaat van een zoektocht naar de beste matras’.

Miljoeninvesteringen
Ook de beeldvorming en marketing is uniform: het gaat altijd om jonge mensen en de promotie vindt voornamelijk plaats via social media. Meest opvallende naast het product zelf is dat er vrij snel na de introductie miljoenen worden geïnvesteerd in het matrasmerk waarbij er gesuggereerd wordt dat het om een start up gaat. Met andere woorden: een snel uit te rollen concept dat sterk schaalbaar is. Het uit de Verenigde Staten afkomstige Casper spant hierbij de kroon. Het kreeg vorig jaar een kapitaalinjectie van 55 miljoen dollar om het concept nog sterker in de markt te zetten.

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten