‘Groen’ was een belangrijk thema op de gisteren afgesloten beurs Tendence. Naast het gebruik van natuurlijke materialen en overvloedige prints van planten was er ook levend groen aanwezig, buiten in de volle zon.
De beurs richt zich op een breed publiek wat varieert van inkopers van grote ketens en warenhuizen tot zelfstandige detaillisten. Ook eigenaren van webshops (van klein tot groot) en concept stores doen zaken op de Frankfurter beurs. Het aanbod is overweldigend en bestaat uit woonaccessoires, spullen voor de keuken en lekker tafelen plus een scala aan cadeauartikelen. Deels is het aanbod afgestemd op het naseizoen (met name de kerstperiode), deels betreft het artikelen voor het voorjaar en de zomer.
Bloemen en planten
Het is onmogelijk om uit de diverse productgroepen en de duizenden verschillende producten een duidelijke trend te destilleren. ‘Groen’ in brede zin mag je wel zien als een belangrijk overkoepelend thema van de beurs. Naast nepbloemen en planten - overigens nauwelijks van echt te onderscheiden - zijn prints van (grote) bladeren dé trend. Op kussens, lampenkappen, behang en schilderijen; je waande je bijna in de jungle. Bloemen moeten als print even een stapje terug doen, zo bleek op de beurs.
Cactus absolute topper
Naast het blad van de monstera (zie foto kleine hierboven) was de cactus de absolute topper van de beurs. Op print aanwezig op schilderijen, tassen, kussens, present als vaas, lamp of drinkbeker en gemaakt van glas, kunststof, metaal of gevlochten takken gaat de cactus het interieur veroveren. Het formaat varieert daarbij van XS tot XXL.
Levend groen
Ook echte planten waren dit keer voor het eerst te zien op de beurs. Bloembollen en bloemen stonden binnen, de echte planten buiten in een fraaie opstelling. Compleet met stromend water, overal zitjes en foodtrucks. De waardering van het bezoek was hoog, het bezoek soms wat lauwtjes- waarschijnlijk vanwege de hitte.
Producten voor buiten (outdoor living) waren al een onderdeel van de beurs, maar daarbij gaat het om ‘dood materiaal’ zoals meubelen, verlichting en accessoires om de tuin aan te kleden. Met het levende groen zegt de beursorganisatie te willen inspelen op de toenemende belangstelling hiervoor.
Duurzaamheid
Een andere brede trend, meer een langlopende stroming, is de aandacht voor duurzaamheid. Dit containerbegrip wordt door zowel de Messe Frankfurt als door exposanten breed gedefinieerd. Het kan te maken hebben met het natuurlijke of het gerecyclede materiaal van het product, met de productiewijze, met fair trade en nog wat andere criteria waardoor het product van een ‘groen’ label kan worden voorzien.
Kwaliteit en kwantiteit
Een blijvende spagaat is de aandacht die wordt gegeven aan handgemaakte producten van hoge kwaliteit. Het is een reflectie van de herwaardering voor het ambacht. Ook fraaie designproducten worden extra belicht, maar in beide gevallen wordt het overschaduwd door het commerciële geweld van de grote standhouders die zich richten op de massamarkt. Hetzelfde geldt voor het jonge talent dat op de beurs een platform krijgt om zich onder de aandacht te brengen. Mooi, aardig en lovenswaardig maar de meeste aandacht gaat uit naar wat makkelijk verkoopt.
Najaar en voorjaar
Dat zijn traditiegetrouw producten voor het najaar (met name de kerstperiode) én producten voor het voorjaar. (Mede) omdat er in de markt steeds eerder wordt georderd, was de beurs nu eind juni in plaats van eind augustus. Vooral voor grote inkopers moet dat voordeel geven.
Ook hoopt Messe Frankfurt met het naar voren halen van de beursdatum de eerste beurs te zijn (naast veel concurrenten) waar zowel exposanten als bezoekers graag naar toe gaan. Of zij daarin is geslaagd, is nog niet duidelijk; de bezoekcijfers moeten nog worden bekendgemaakt.