Ik weet niet of u het al weet, maar wij hebben te maken met een nieuwe trend: de botanische trend. Ik zie het woord regelmatig voorbij komen en het Perscentrum Wonen liet in januari al weten dat ‘een botanisch interieur een van de belangrijkste woonmodetrends van het moment’ is. In dezelfde maand was op de Trendshow van de grote textielbeurs Heimtextil in Frankfurt veel aandacht voor wat kleine groene plantjes tussen alle stofstalen en tijdens de vorige maand gehouden meubelbeurs in Milaan werden bij een aantal toonaangevende designmerken de stands verlevendigd met een fors aandeel echte planten. En iedere interieurprofessional weet: in Milaan worden de trends gezet. Dus over een paar jaar zie je dat terug in ‘het interieur’.
Volkstuintje
Eigenlijk is er niks nieuws onder de zon. Volkstuintjes zijn al jaren niet louter meer voorbehouden aan oude mannen met teveel tijd, maar inmiddels het domein van drukke Randstedelingen die overigens wel de tijd hebben om over hun ervaringen te bloggen en te vloggen alsof het bijzonder is. Voor de massa zijn er de moestuinpotjes van Albert Heijn. Zelf ben ik net bezig geweest om het huiselijk grasveld te fatsoeneren en hoewel het de oppervlakte heeft van een postzegel (formaat XXXXL, dat wel) kost het relatief veel moeite om het zaakje te onderhouden. Ik heb niet zoveel tijd als mijn gepensioneerde buurvrouw die vrijwel dagelijks haar grasveld inspecteert en binnenkort tweemaal per week gaat maaien. Haar man doet het iets efficiënter; zijn biljartlaken ligt op zolder. Het kostte een grote kraan om het biljart boven te hijsen, maar onkruid vindt er geen voedingsbodem en bewateren is zelfs verboden.
Matras van sojaschuim
Vroeger zag je in woonwinkels wel eens plastic bloemen in een potje, maar die zijn verdwenen. Nepbloemen van zijde kwamen later aarzelend binnendruppelen en ook het bedrieglijk echt groen van tegenwoordig is niet overvloedig op de winkelvloer aanwezig. Met het mogelijk doorzetten van de gesignaleerde ‘botanische trend’ zou dat wel eens kunnen gaan veranderen. Tapijt wordt ineens mosgroen, er komen nog meer houten vintage tafeltjes en stoelen, de omzet van matrassen met sojaschuim en latex groeit als kool, lampenkappen van gevlochten bamboe worden de najaarshit van 2016 en het percentage pvc vloeren zónder houtmotief zakt naar 4%.
Plant een boom
Fabrikanten van tafels en houten banken zullen niet meer spreken van gerecycled hout, maar van (h)eerlijk gegroeid hout en daar een hoop kletspraat bij verkopen. Meubelfabrikant Probilex lanceerde een paar jaar geleden een leuke actie. Wie een bepaald product kocht kreeg daarbij een klein eikenboompje, werd verzocht dat te planten, er een foto van te maken, deze op te sturen voor publicatie op een speciale site en de bedoeling was om uiteindelijk die boom te kunnen ‘volgen’ in haar groei. Helaas, de directeur overleed, de fabrikant ging failliet, het bedrijf werd overgenomen en Probilex maakt nu aardige eiken meubelen, maar zonder het verhaal dat mogelijk verteld zou kunnen worden.
Grondstof zien groeien
Het idee staat nog steeds als een huis en kan zo worden uitgevoerd. Zelf iets verzorgen en laten groeien, een mini-bijdrage leveren aan het bestrijden van de CO2 uitstoot, iets delen op social media wat hout snijdt (sic!), het volgen van de seizoenen en zien hoe de grondstof van je eigen meubel groeit; mooier kunnen wij het niet maken. En leuker ook niet. Wordt dit de echte groentrend?
Aribert Guiking