In Duitsland blijven de grote Möbelpalaste groeien. Zo steeg afgelopen jaar het aantal winkels met meer dan 25.000 m2 verkoopoppervlakte tot 173. En de groten worden almaar groter.
Het aantal zaken boven de 45.000 m2 vloeroppervlakte steeg in 10 jaar tijd van 15 naar 28. De totale oppervlakte steeg hierdoor met 87%.
Het vakblad Möbel Kultur zette de ongebreidelde groei van de grote meubelzaken op een rijtje en constateert dat groei een constante factor is e nog steeds doorgaat. Er zijn inmiddels 173 winkels met een verkoopoppervlakte van 25.000 m2 of meer en dat zijn dan nog kleintjes. In 2006 waren er 15 zaken met meer dan 45.000 m2, tien jaar later zijn dat er 28. De gezamenlijke oppervlakte van deze grote jongens steeg van 787.000 m2 naar 1.472.000 m2. Ter vergelijking: de grootste Ikea in Nederland staat in Duiven. In 2011 werd na een verbouwing (2x zo groot) dat opgekrikt tot 38.000 m2. De grootste Ikea in Duitsland meet 45.000 m2.
Groot, groter, grootst
Het kan nog groter. Möbel Brucker meet 70.000 m2 en Möbel Mahler in het Zuid Duitse Neu-Ulm telt 74.000 m2. Möbel Inhofer in Senden (op minder dan 20 km afstand) spant de kroon met 85.000 m2 en is daarmee de grootste. (Zie foto hieronder)
Totaal tellen alle Duitse woonzaken bij elkaar opgeteld 23 miljoen m2 waarbij een kwart voor rekening komt van de grote Möbelpalaste. Die verkopen naast meubelen ook vloerbedekking, verlichting, bedden, keukens, baden, allerlei accessoires en vaak ook buitenmeubelen. Er is nog geen uitzicht op een eind aan die ongebreidelde groei, zo stelt Möbel Kultur. Voor de komende twee jaar staat er nog een dozijn openingen gepland van dergelijke meubelgiganten.
Keiharde concurrentie
De groei heeft zo zijn gevolgen. Inkoopcombinaties (van oudsher groot en sterk in Duitsland) fuseren of verliezen leden die overstappen naar een concurrent en onderling is er een keiharde concurrentiestrijd tussen winkels. Daar komt bij dat de verkoop via internet stijgt. Het gevolg is teruglopende bezoekersaantallen, minder grote kassa aanslagen en een lagere rentabiliteit per m2. Om dat tegen te gaan verzinnen de winkeliers allerlei marketingacties en proberen ze de met allerlei events bezoekers te trekken.