De online verkoop van meubelen in Duitsland steeg afgelopen jaar enorm. Ook woonaccessoires worden door onze oosterburen massaal ‘op afstand’ gekocht.
In Duitsland groeit het ‘kopen op afstand’. Postorderbedrijven, teleshopping bedrijven en pure internetbedrijven groeien als kool, zo becijferde het Bundesverbands des Deutschen Versandhandels in Hamburg, een lobbyclub van verzendhuizen. De verzendhuizen zagen in 2012 hun omzet in meubelen en woonaccessoires stijgen met 22% tot een totaal van 1,92 miljard euro. Een groot deel daarvan kwam uit pure internetverkoop (dus niet via catalogus of tv). Hier steeg de verkoop met 58% tot 1,27 miljard euro.
Belang internet groeit
Ook kleine huishoudelijke producten en vooral huishoudtextiel zaten fiks in de plus. De verkoop hiervan via alle kanalen (catalogus, tv, online) steeg met 6% tot 1,51 miljard euro. Ook hier is de verkoop via internet de absolute uitschieter; de omzet nam toe met 56% tot 670 miljoen euro. Het geeft aan dat het kopen op afstand vooral stijgt door het gebruik van internet en dat traditonele kanalen als postorderbedrijven en teleshopping relatief in omzet minder belangrijk worden.
Ikea online
De juichende cijfers lijken overeen te komen met de getallen die Ikea Duitsland produceerde. In 2012 verkocht Ikea voor 72,7 miljoen euro via internet. Dat is een behoorlijke stijging want na een record van 78 miljoen in 2008 zakte de online verkoop tot 40 miljoen euro in 2010. Volgens Ikea is de stijging te danken aan het bredere online aanbod. Duitsland is een van de weinige landen waar Ikea online verkoopt. In Nederland en België blijft Ikea trouw aan fysieke distributie. Wel kunnen klanten online bestellen.