Stoffenbeurs Heimtextil brengt aanbieders en kopers van interieur-, bed- en badtextiel bij elkaar en toont mondiale trends. Extra aandacht gaat naar de projectmarkt en een nieuwe niche: textiel voor huisdieren.
Met accent op specifieke markten, bepaalde doelgroepen, allerlei extra activiteiten zoals lezingen en rondleidingen en een centraal thema probeert Heimtextil (9 t/m 12 januari in Frankfurt) structuur aan te brengen in de ontwikkelingen die gaande zijn in de markt voor interieur-, bed-, bad- en huishoudtextiel. De beurs profileert zich als mondiaal platform waar professionals van aanbieders- en vraagzijde elkaar ontmoeten.
Extra aandacht voor projectmarkt
Extra aandacht gaat er in 2018 naar de projectmarkt waarbij specifiek (interieur)architecten, hoteliers, projectplanners en beheerders als doelgroepen worden aangemerkt. Want met name in de hotelsector is sprake van een sterke groei. In hal 4.2 concentreert zich het aanbod voor deze markt. Voor de daartoe bestemde doelgropenen zijn er onder meer lezingen en rondleidingen.
Duurzaamheid
Zoals ieder jaar is er aandacht voor ‘vergroening’. Exposanten die ‘verantwoord’ produceren zijn als zodanig zichtbaar op de beurs via een bepaald label en komen in de Green Directory, een boekje waarin gegevens over de bedrijven zijn samengebracht. Daarnaast zijn er lezingen waar zaken als circulaire economie, afvalmanagement en het stimuleren van duurzaam gedrag bij consumenten aan de orde komen.
Trendshow
Belangrijk element van de beurs is de trendshow waarbij via een viertal geformuleerde trends een groot aantal stoffen van deelnemers bij elkaar wordt gebracht om deze trends te visualiseren. Het overkoepelend thema heet ‘The future is urban’ waarmee wordt gerefereerd aan de mondiale trend dat mensen meer en meer naar de steden trekken, zich daar vestigen en daar zullen moeten leven op een beperkte oppervlakte. Dat heeft consequenties voor de inrichting van hun woning en zal zijn weerslag krijgen op het gebruik van textiel in huis.
Honden en katten
Direct gerelateerd aan en gepresenteerd naast de trendshow is Trendspot Retail. Dit beursonderdeel moet bezoekers prikkelen en inspireren hoe zij hun (textiele) producten kunnen tonen in hun winkel.
Nieuw is een speciale Sonderschau onder de naam All About Pets. Hier worden producten getoond voor katten en honden zoals kussens, kleden, kleding en halsbanden. De beursorganisatie ziet dit als een specifieke groeimarkt.
Meer informatie: www.heimtextil.messefrankfurt.com.