Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Helft startende winkels stopt binnen een jaar

De helft van de starters in de detailhandel houdt het minder dan een jaar vol. Na het tweede jaar stopt nog eens 25%. Dat blijkt uit cijfers van het ING Economisch Bureau.

Een winkel starten is vrij gemakkelijk, vooral als het een webwinkel betreft. Even zo makkelijk leggen die winkels het loodje, zo blijkt uit cijfers van het ING Economisch Bureau. De helft van startende winkels wordt binnen jaar opgeheven en dat zijn vooral webshops. Met name webwinkels gespecialiseerd in kleding en modeartikelen zijn volgens de bank binnen een jaar offline. Dat komt met name door de lage toetredingsdrempel, een laag consumentenvertrouwen, uitblijvende binnenlandse bestedingen, veel concurrentie en weinig onderscheidend vermogen.

Toename aantal opheffingen
Het aantal opheffingen binnen een jaar is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. In 2008 hield nog 28% van de detaillisten het na een jaar voor gezien, in 2013 is dat opgelopen tot 50%. Het gemiddelde uitvalpercentage van alle starters in Nederland ligt op 30% na één jaar. De horeca doet het met een percentage van 60% na het eerste jaar nog slechter dan de detailhandel.

Regionale verschillen
Opvallend zijn de regionale verschillen bij starters. De sterkste groei van het aantal starters in het eerste kwartaal van dit jaar (vergeleken met het eerste kwartaal van 2013) zijn te vinden in Groningen, Friesland, Utrecht en Limburg. De provincies met de meeste starters, Noord- en Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland, laten juist een procentuele afname zien. Voor 2014 voorspelt ING een daling van het aantal starters.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2021 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten