Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Herpositionering voor beurs Tendence

Een gestage terugval in aantallen bezoekers en exposanten plus een verschoven beursdatum dwongen de organisatie van de beurs Tendence tot handelen. Het gevolg: opmerkelijk veel extra activiteiten voor de bezoekers.

Het rommelde jarenlang rond Tendence, van 30 juni t/m 3 juli te houden in Frankfurt. En verschuiving van de datum in 2003 die twee jaar later weer werd teruggedraaid, een veranderende markt (geen absolute groei, toename verkoop via internet), de versnipperde aanbodmarkt en het moeten schrappen van het segment Dining zorgden voor een gestage afname van het aantal exposanten en een terugval in het aantal vaste bezoekers. De beurs raakte in een vrije val en Messe Frankfurt moest drastische stappen ondernemen om erger te voorkomen. Dat is gebeurd en wellicht is dat de opmaat naar een herstel. 'De effecten van de herpositionering zal je pas over een paar jaar zien, dat weten wij uit ervaring', zegt beursmanager Philipp Ferger in een nieuwsbrief.

Lezingen
Naast de definitieve vervroeging van het beurstijdstip (van eind augustus naar eind juni/begin juli) zijn er voor bezoekers van de beurs veel extra activiteiten, met name gericht zijn op de kleine, zelfstandige retailer, de belangrijkste doelgroep van de beurs. Zo is er de Tendence Academy in hal 9.1 ieder dag zes lezingen over trends, het gebruik van social media, tips voor etaleren, het gebruik van emotie in het verkoopgesprek en mogelijkheden met een webshop.

Koopimpulsen geven
Het beursonderdeel Tendence.Impulse wil bezoekers (lees: retailers) impulsen geven om beter te kunnen verkopen. Het geeft onder meer antwoord op de vraag hoe je, gebaseerd op grond van marktanalyses en met gebruik van digitale middelen, klanten zodanig kunt enthousiasmeren dat zij meer gaan kopen. Opvallend: Tendence. Impulse is niet zichtbaar op de beurs, maar een digitaal platform dat bezoekers ook buiten de beurs kunnen raadplegen. Onderdeel hiervan zijn checklists over specifieke activiteiten die je als winkelier kunt organiseren zoals een barbecue, feest of workshop. Ook zijn op het platform reacties van collega's te vinden waardoor je zeer concrete tips kunt vinden.

Concept Stores
In het onderdeel Concept Store Inspirations in hal 9.0 worden een paar voorbeelden van concept stores getoond. Hier wordt bezoekers duidelijk gemaakt hoe je, stap voor stap, een dergelijke zaak zou kunnen opzetten. Ook zijn er dagelijks drie lezingen hierover.

Trends
Wie geïnteresseerd is in trends kan terecht in het paviljoen van de EFSA, een netwerk van Europese leveranciers van bloemen en lifestyleproducten, waar met behulp van verschillende producten de diverse trends worden gevisualiseerd. Naast de producten wordt ook ingegaan op het thema 'omzetverhoging door een verleidelijke presentatie'.

Scandinavisch design
Scandinavisch design is al jaren zeer populair en daarop wordt ingehaakt met het beursonderdeel Roots of Scandinavia. In hal 9.0 wordt op een tweetal plaatsen hier aandacht aan geschonken met een tiental start-ups en designmerken uit Zweden en Finland.

Geur in de winkel
Op de site van beurs staat ook veel achtergrondinformatie die gelinkt is aan retail en de producten die op de beurs te vinden zijn. Zo is er informatie te vinden over het belang van geur en muziek in de winkel, tips over het aankleden van een balkon, achtergronden over het geven en ontvangen van cadeautjes, interieurdesign en digitalisering.

Positieve ommekeer
De aandacht voor de (kleine) zelfstandige winkelier is een bewuste keuze volgens beursmanager Ferger omdat zij vaak niet de noodzakelijke middelen hebben die grote ketens wel bezitten om in de snel veranderende retailwereld te kunnen overleven. De effecten hiervan en de veranderingen die de beurs zelf heeft ondergaan zullen volgens hem niet direct zichtbaar zijn, maar dat is ingecalculeerd. Volgens Ferger is Tendence weer op de weg naar omhoog, 'Vergeet niet dat wij vorig jaar de hoogste waardering door bezoekers en exposanten hebben gekregen van de laatste 10 jaar. Wij zijn op de goede weg. Het is een gevoel, een hoop. Nu een proof of concept, maar het aantal exposanten is in ieder geval al toegenomen, net als de verhuurde oppervlakte.'

Meer informatie: www.tendence.messefrankfurt.com
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten