Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Het gaat goed met de woonwinkeliers. En nu?

Een glunderende Bert-Jan van der Stelt haalde zelfs het journaal: hij mocht uitleggen dat het heel erg goed ging met de woonbranche, de omzetten bij de winkeliers stijgen nog steeds en dat tegen de verwachting in. Van der Stelt is Branchespecialist Wonen bij INretail en deze organisatie houdt via de zogeheten Woonwinkelmonitor bij hoe het gaat met de omzetten van hun leden en dat geeft een redelijk realistisch beeld over hoe het er voor staat met de Nederlandse woonwinkeliers. Kort gezegd: best goed. Beter dan gedacht. Zelfs veel beter.

De begin dit jaar door INretail voorspelde teruggang van 3 procent werd ingegeven door het teruglopend aantal huizentransacties; één verkocht huis leidt tot meerdere verhuizingen. Minder huizen die worden verkocht leiden dus automatisch tot minder aankopen voor de inrichting daarvan.

Hoe kan het dan dat woonwinkeliers massaal orders staan te noteren? Dat komt volgens INretail omdat mensen gaan verthuizen, een nieuw woord voor mensen die iets gaan veranderen aan hun eigen (t)huis. Ze hebben geld genoeg, sparen levert niets op en investeren in je inrichting is het gevolg. Als bewijs daarvan zag ik op tv een woonwinkelier die vertelde meubels van 10.000 euro en meer te verkopen.

Dit wetende zou ik als overheid als de donder een hele serie maatregelen nemen om mensen te laten investeren in het verduurzamen van hun woning. De gaskraan in Groningen gaat in 2022 dicht, maar mensen moeten nog wel kunnen koken, verwarmen en douchen en dat gaat in de meeste gevallen nog steeds via gas. Het is nú het moment voor het isoleren van huizen, het installeren van zonnepanelen en andere energiebesparende maatregelen. Trek de inrichting van het huis breder en je kunt een enorme inhaalslag maken in verduurzaming.

IKEA verkoopt al jaren zonnepanelen, waarom 'gewone' woonwinkels niet? Waarom niet samenwerken met keukenverkopers, isolatiebedrijven en verwarmingsmonteurs ? Een zonnepaneel per nieuwe stoel, een setje panelen bij verkoop van een bank, korting op dakisolatie bij aankoop van een bed, een leuk aanbod voor vloerisolatie bij aanschaf van nieuwe vloerbedekking en waarom niet wijzen op energiebesparend glas bij aankoop van gordijnen?

Zeker, zoiets heb je niet zomaar even geregeld, maar het kan wel. Waarom wel bedden, vloerbedekking en verlichting verkopen voor een zolderkamer, maar niet wijzen op het verwarmen en warm houden van die ruimte? Coolblue gaat zonnepanelen verkopen en wil 1.000 (jazeker: duizend!) installateurs hiervoor in dienst nemen. Waarom doet Beter Bed niet zoiets? Oké, het gaat niet goed met het bedrijf vanwege slechte omzetten in Duitsland, maar als daar de zaak verkocht is dan kun je toch gaan werken aan 'lekker en warm slapen'? Of iets dergelijks.

Retteketet: op naar mijn energiezuinige bed!

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten