Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Het systeem wordt bepalend

Verkopers op de winkelvloer hoeven bijna niks meer te weten want zij krijgen hulp van een ‘digitale verkoopassistent’ om klanten te helpen. Wordt de verkoper daar beter van?

Ondanks het verlies van gisteravond in de halve finale van het WK voetbal heeft het systeem ons ver gebracht. ‘Het systeem’, weet u het nog? Het door Louis van Gaal bedachte systeem zou bij voorbaat tot niks leiden, maar naarmate het toernooi vorderde en Nederland steeds verder kwam, verstomde het geluid. Ach, het systeem zorgde niet voor mooi voetbal, maar het resultaat was positief. Dus het systeem was oké.

Diva als assistent
Franchiseorganisatie Thuisin ontwikkelde ook een systeem, beter gezegd een app. Het luistert naar de naam DIVA, de Digitale Verkoop Assistent. Thuisin is een organisatie voor winkeliers die verf, behang, gordijnen, vloerbedekking, raamdecoratie en dergelijke verkopen. Zeg maar woninginrichters met verf aan de handen. Voor hen is deze DIVA bedoeld. Het is een app waarin informatie staat over pvc vloeren. Winkeliers kunnen op een tablet, samen met de klant, het verkooptraject doorlopen. Product, aantal vierkante meters, type ondergrond, eventuele voorbehandeling, benodigde materialen en prijs zijn zo in korte tijd beschikbaar op het scherm; kijk mevrouw, dit heeft u nodig en dat kost het. Kan ik even de order noteren?

Telefonisch gezeik
De app is beschikbaar voor pvc vloeren en op korte termijn komen er digitale zusjes en broertjes voor linoleum, laminaat, tapijt en vinyl en na de zomervakantie is de app voor raamdecoratie gereed. Hartstikke mooi, zo’n app. Je hoeft als winkelier niet meer eindeloos door catalogi te lopen, te bladeren in net bijgewerkte prijslijsten die inmiddels toch al weer verouderd zijn en je hebt altijd up to date informatie bij de hand want die is gekoppeld aan een database die gevoed wordt door de leverancier van die pvc vloeren en die leverancier wil af van dat telefonische gezeik over verkeerd ingevulde maten.

Digitaal knutselen
Er zijn al langer programma’s (zo heten apps vroeger) waarmee je een bank digitaal in elkaar kunt knutselen, inclusief hoekelementen, stofsoorten, pootjes enzovoort. Je kunt bij de Praxis maatwerk rolgordijnen bestellen door als klant zelf via een scherm de maten, kleur en gewenste uitvoering in te voeren. In feite ook divaatjes, digitale verkoopassistenten. Verschil is dat bij Thuisin nu alles aan elkaar is gekoppeld waardoor alle gegevens up to date zijn en het voor verkoper en klant lekker snel en min of meer foutloos werkt.

Meerwaarde
Maar wat is nu eigenlijk de meerwaarde van zo’n digitale verkoopassistent? Als ik het zelf kan vinden op internet, wie heb ik dan nog nodig? Er komen ongetwijfeld apps die mij precies vertellen wat ik nodig heb als ik een pvc vloer wil, inclusief de prijs. Er komt vast een app die ik de offerte kan voorleggen en die razendsnel scant, vergelijkt en de oplossing geeft.

Louis van Gaal
Het systeem van Louis van Gaal werkte en ik ga er van uit dat het systeem in veel winkels ook werkt. Maar wat als even de verbinding wegvalt? Wat als de leverancier net failliet is gegaan? Wat als de pinautomaat niet werkt? Dan werkt het systeem niet meer.
De spelers van het Nederlands elftal speelden volgens een systeem, maar zij waren het zelf die het uitvoerden en niet de coach of iemand die hen via een toetsenbord of aanraakscherm aanstuurde.

Enen en nullen
Daarom zal een goede winkelier er voor moeten zorgen dat hij weet wat er ‘achter het systeem’ zit. Dat is zijn meerwaarde. Zijn mogelijke ‘toegevoegde waarde’. En nog iets. Die DIVA van Thuisin is geen diva. Het is gewoon een appje. Het is een niet zichtbaar stukje software dat bestaat uit enen en nullen. Het moet er voor zorgen dat jij als verkoper niet als een nul wordt aangezien, maar de winkel wel wordt gewaardeerd als no 1.
De verkoper op de winkelvloer zal net iets extra’s moeten geven. Om een cliché te gebruiken: Dan wordt je winnaar. En iedereen weet: als je de winnaar bent, dan heb je vrienden. Als je als winkelier winnaar bent, dan heb je klanten.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten