Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Het verschil tussen meuk en meubels

De stichting WoonWerk probeert scholing te geven aan personeel in de woonbranche. Dat gaat moeizaam want de belangstelling is gering. Maar als je een ‘event’ organiseert, ligt dat anders.

Volgende week maandag kunt u voor iets minder dan vijf tientjes wat gaan meemaken. Voor 49,50 euro kunt u namelijk in Nieuwegein meedoen aan het ‘Event Productkennis Meubels’. Wat houdt dat in? ‘Tijdens het Event Productkennis Meubels krijgen deelnemers up-to-date product- en vakkennis op het gebied van meubels’, zo laat organisator WoonWerk weten. De deelnemers krijgen in een dag een spoedcursus met als onderwerpen: het belang van productkennis voor de verkoopadviseur, eigenschappen van stof, eigenschappen van de verschillende soorten leer, eigenschappen van hout- en plaatmateriaal, onderhoud van meubels, het stofferen van meubels en het binnenwerk van meubels. Ook komt het verschijnsel geschillencommissie aan bod.

Wapenen tegen klant
Als belangrijke reden voor het organiseren van deze dag ziet WoonWerk de steeds beter geïnformeerde klant die de winkel binnen stapt. Impliciet geeft zij daarbij aan: je moet je ‘wapenen’ tegen zo’n klant en dat kan door kennis te hebben van de producten die je verkoopt. Wat vanzelfsprekend aanwezig zou moeten zijn, wordt dus naar voren geschoven als iets extra’s.

Intrede internet
Geert Meijerink, coördinator bij WoonWerk op het gebied van cursussen, workshops en ‘events’ legt uit dat deze stamp-de-kennis-er-in-dag vroeger vijf dagen duurde. ‘Dat was in de jaren 80 - 90. Daarvóór – dan heb ik het over de tijd voor 1980, duurde het twee jaar en deed je zoiets in de avonduren.’ Ondertussen heeft internet zijn intrede gedaan en kan zelfs de grootste nitwit in korte tijd een hoop meubelkennis opdoen. In de winkel is personeel wegbezuinigd en staan op de drukste dagen van de week invalkrachten waarvan je niet kunt verwachten dat deze overlopen van vakkennis over de producten die zij moeten verkopen.

Meubelboer
‘Ach, bij meubels is het: what you see is what you get. Het is een kant en klaar product. Bij gordijnen en vloerbedekking gaat het om producten waar nog wat aan veranderd gaat worden en daar speelt advies een grote rol. Het belangrijkste is voorlichten om teleurstelling te voorkomen’, zegt Meijerink. Pardon? Is dat de functie van de verkoper? De consument voorlichten in de hoop dat ie begrijpt dat er iets zou kunnen gebeuren met de meubelen die hij koopt en dat ie dat wel even moet weten? Dus de meubelboer is niet meer dan een dozenschuiver die wat productkennis kan blaten om zich als vakspecialist te profileren?

Minimale animo
Het lijkt er wel op en Meijerink geeft toe dat de animo voor scholing minimaal is. WoonWerk biedt een breed scala aan cursussen, maar trekt de meeste belangstelling met ‘workshops’ die een dagdeel in beslag benen. Voor specialistische cursussen komt bijna geen hond en toevallig is er, ruim twee weken voor aanvang, behoorlijk veel belangstelling voor het ‘Event Productkennis Meubels’. Deze is – ik citeer uit een vooraankondiging - bedoeld voor ‘starters en verkopers met 1-2 jaar ervaring in de meubelbranche’.

Event
De naam ‘event’ voor zo’n dag lijkt mij niet juist. Het is een ingedikte kennis-ramdag waar deelnemers even kunnen ruiken aan wat zij al lang zouden moeten weten; het verschil tussen meuk en meubelen. Ik hoop dat zij er wat van opsteken en kunnen gebruiken op de winkelvloer. Wellicht prikken zij door de via internet verkregen kennis van de klant heen en kunnen zij méér vertellen dan wat iedereen kan vinden. Of gaat de wijs geworden consument vertellen hoe het eigenlijk zit? Gaat ie de wijsneus uithangen? Wordt de verkoper op de proef gesteld?  Wordt het een (kennis)strijd tussen verkoper en consument? Wordt het verkoopgesprek een potje verbaal armpje drukken? Dan wordt het interessant. Dan wordt een bezoek aan de méubelzaak misschien wel een event. En leert de verkoper misschien nog meer.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten