De eerste grote internationale beurzen zijn geweest en geven aan wat de trends zullen worden. Wat voor moois was er te zien op de beurzen en hoe bepaal je dat eigenlijk?
De kop is er af: de afgelopen anderhalve week bezocht ik drie beurzen. Achtereenvolgens waren dat Heimtextil, Domotex en IMM, dus zagen wij stoffen in Frankfurt, bekeken vloeren in Hannover en betastten wij meubels in Keulen. Iedere beursorganisatie is al weken, zeg maar gerust maanden, van tevoren bezig om bezoekers op te warmen en je weet eigenlijk al voor de beurs begint dat het een succes was. Minder bezoekers maar van hoog niveau, belangrijke nieuwkomers en dus ‘vergeten’ wij de afvallers, 300% meer bezoek uit Oezbekistan (van 1 naar 3 bezoekers) en ondanks de crisis toch zeer optimistische reacties van de exposanten. Samengevat: een fantastische beurs. Maar wat waren nu de echte hoogtepunten?
Prachtige trendshow, magere Sonderschau
Als ik eerst een algemeen oordeel mag geven dan vond ik in a-chronologische volgorde de beurs in Keulen met afstand de beste, was Domotex best aardig en was de Heimtextil niet echt bijzonder. Maar ja, waar baseer ik dat op? Want bijvoorbeeld de trendshow op de Heimtextil was geweldig, de beste van de afgelopen tien jaar. En ik heb goede gesprekken gevoerd op die beurs en dat is mij wel wat waard. Op vloerenbeurs Domotex was geen grote trendshow, maar op meerdere plekken een Sonderschau. De ene was prachtig, de ander erg mager. Maar ja, wat zegt over de beurs als geheel? Op de IMM zag ik schitterende meubels en tegelijkertijd een hoop bagger die je het liefst in de open haard zou kieperen. Maar ja, dat zijn subjectieve beoordelingen.
'Iets nieuws'
Dus om een indruk te krijgen, praat je met exposanten. Als de beurs tegenviel, hoor je dat men ‘niet ontevreden’ is. Want je wilt in de pers niet in de indruk geven dat het een waardeloze beurs was. Je kunt hierin ook eerlijker zijn, maar dan lag het aan de slechte ligging van de stand, dus aan de beursorganisatie. Natuurlijk hadden ook dit jaar meerdere exposanten een superbeurs; zij stonden er voor de eerste keer en deden ‘veel nieuwe contacten’ op. Een andere mogelijkheid om een goed beeld te krijgen is doorvragen. Doorvragen aan bezoekers of zij ‘iets nieuws’ hadden gezien. Zo kom je er achter wat de echte specialisten belangrijk vinden en kun je als journalist net doen of je er verstand van hebt.
Sfeer proeven
Een andere graadmeter is kijken naar lekkere hapjes en drankjes. Heel algemeen gesproken is dat de laatste jaren op alle beurzen behoorlijk teruggelopen want exposanten verwennen graag hun (potentiële) klanten, maar moeten meer dan voorheen op de centen letten. Even in vogelvlucht het rijtje langs. Op de Heimtextil is het lekker snacken niet uitbundig, maar als je weg weet wel goed te doen. Vloerenbeurs Domotex is top. Tapijtfabrikanten bieden je graag een hapje aan en exposanten van parket en laminaat houden wel van een biertje. De meubelbeurs IMM in Keulen is wat betreft de culinaire catering nogal schraal, tenzij je klant bent bij een Duitse zitmeubelfabrikant. Gelukkig was dit jaar ook het keukensegment vertegenwoordigd en daar hebben wij even de sfeer geproefd, letterlijk.
Hoogtepunt
Ik hoor u denken: je beoordeelt zo’n beurs toch niet op de hapjes en drankjes die je als persmuskiet geserveerd krijgt? Nee, ik kijk ook naar andere zaken en probeer een algemeen beeld te destilleren en de hoogtepunten er uit te vissen. Dat is meestal gewoon een kwestie van droog registreren wat je ziet. Zo stonden in Keulen ook nu weer op meerdere plaatsen karren waar je voor veel geld een bolletje ijs kon kopen. Op het bord boven zo’n ijskar lees ik dan: Mövenpick, Highlight der Messe.
Aribert Guiking