Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Hoe beïnvloedt online woonwinkelen het shopgedrag?

Internet is een belangrijke oriëntatiebron bij het zoeken naar woonproducten en woonbladen zijn dat juist steeds minder. Bijna geen enkele consument verwacht dat online bestelde producten binnen een dag woorden geleverd en vooral de ruime ‘openingstijden’ van webwinkels waarderen consumenten, zo blijkt uit onderzoek van Wehkamp.

Online retailer Wehkamp liet onderzoek doen naar hoe Nederlanders woonwinkelen en daaruit komen wat aardige conclusies. Ruim 47% van de (750) mensen die aan het onderzoek meededen oriënteert zich via internet wanneer zij op zoek zijn naar woonproducten. Vooral websites met woonartikelen, maar ook social media als Pinterest, Instagram en YouTube zijn sterk in opkomst als oriëntatiekanaal. Bezoek aan woonboulevards en woonwinkels wordt minder, maar het blijft nog steeds populair. Het zijn vooral de woontijdschriften die terrein inleveren; ruim 38% bladert nu minder vaak door een woontijdschrift dan vroeger.

Zoekfase blijft langdurig
Online oriënteren mag dan in belang toenemen, maar de tijd die er zit tussen de oriëntatiefase en de uiteindelijke aanschaf is de laatste vijf jaar niet veranderd, zo blijkt uit het onderzoek. Consumenten hebben nog steeds een lange aanlooptijd nodig voordat ze overgaan tot de aanschaf van een grote producten zoals een bank of bed. 70% van de ondervraagden geeft aan dat de oriëntatieperiode nu even lang is als vroeger. Bij 25% van de ondervraagden kan dit bij grote artikelen oplopen tot meer dan een half jaar. Mannen zijn overigens een stuk sneller en hebben minder tijd nodig om zich te oriënteren: ruim 67% hakt na maximaal twee maanden de knoop door.

Mannen beslissen sneller
Hét grote voordeel van online woonwinkelen vinden mensen dat je niet wordt beperkt door openingstijden zoals fysieke woonwinkels deze doorgaans hebben. Ook het feit dat je alles op een plek kunt vinden en niet allerlei zaken af hoeft te lopen, wordt gewaardeerd. Snelle levering wordt minder belangrijk gevonden en slechts 3% verwacht dat binnen een dag geleverd kan worden. 59% verwacht dat het binnen een week gebeurt. Een ander verschil tussen de sexen: mannen missen bij de online aanschaf van een meubel vaak de persoonlijke aandacht van een medewerker die hen adviseert, terwijl vrouwen vooral moeite hebben met het inschatten van het juiste formaat.

Leeftijdsverschillen
65-plussers vinden het een groot voordeel dat zij niet meer de deur uit hoeven als het gaat om de online aanschaf van een meubel gaat; een kwart van hen heeft wel eens online woonartikelen aangeschaft. Van de groep jonger dan 65 jaar heeft bijna de helft weleens een online woonartikel gekocht.
Consumenten tot 30 jaar willen zich vooral zo breed mogelijk willen oriënteren. Ze zijn op zoek naar een eigen identiteit die tot uitdrukking moet komen in hun interieur. Ze zijn vaak op zoek naar unieke producten en de enorme hoeveelheid stijlen en artikelen op internet is voor hen een grote inspiratiebron.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten