Hoe maak ik reclame voor mijn producten? Deze vraag stellen veel leveranciers aan zich zelf. Of aan anderen. Fabrikant Tarkett behoort tot de laatste categorie. Via een door henzelf gelanceerde site vraagt vloerenproducent Tarkett aan architecten om een vloerenpatroon te ontwerpen met de door hen geproduceerde tegels en stroken van pvc. Tarkett is weliswaar een hele grote fabrikant van allerlei soorten vloerbedekking (volgens eigen opgaaf heeft het bedrijf een ´maatschappelijk kapitaal´ van 318.613.480 euro) maar om voor zichzelf reclame te maken schakelt het bedrijf architecten in. Die kunnen online met de tegels en stroken een eigen vloertontwerp maken en dat op de site van de fabrikant plaatsen. Wie op zo´n ontwerp klikt, krijgt de naam te zien van de ontwerper en komt dan op zijn of haar site terecht.
Spannende dingen
Dat laatste is leuk voor de ontwerper, maar de meeste mensen zullen dat niet doen. Als je het toch doet - wat ik dus deed - dan weet je niet hoe snel je weer terug wilt naar de site van Tarkett want daar gebeuren spannende dingen. Althans, dat hoop je. De ontwerp-je-eigen-vloer campagne is net gestart en tot nu toe zijn er 13 ontwerpen te zien van een vijftal ontwerpers (je mag meer dan één ontwerp plaatsen) en dat aantal zal ongetwijfeld nog toenemen want de digitale knutselactie duurt de hele maand april.
Hengelen naar informatie
De online ontwerptool is volgens de site ´Enkel voor architecten´, maar ook ik mag toch meedoen en val dan in de categorie ´pers of student´. Om echt aan de slag te gaan moet je je naam, firmanaam, functie en telefoonnummer invoeren en zo hengelt Tarkett op een handige manier gegevens binnen. Want daar gaat het natuurlijk om. Om gedoe te voorkomen staat er een hoop achtergrondinformatie op de site. Onder meer de namen van de webredacteur en sitebouwer, de werking van cookies, de uitleg dat gegevens alleen voor intern gebruik bestemd zijn en nog zo wat informatie geeft aan dat er goed is nagedacht over mogelijk juridische consequenties.
Foutje!
Toch heb ik wat vragen en bel de afzender van het persbericht dat gewag maakt van de site en campagne. Helaas, de gezochte persoon zit in het buitenland. Niet handig als je net een persbericht hebt verstuurd en vragen van geïnteresseerden kunt verwachten. Dus snuffelen we nog maar wat op de site rond. Het eerste en het derde ontwerp blijkt exact hetzelfde en de naam daarachter ook. Foutje! Iets te snel op de site geknald vanwege de reis naar het buitenland?
Lokkertje
We kijken nog wat verder en hoewel niet alles meteen duidelijk is, geeft de site best wat aardige info. Wel vreemd is het lokkertje aan het begin van de site: Onze advertentie is jouw advertentie. Want Tarkett promoot de site en ontwerpcampgane met banners op een paar ´architectensites´ en via LinkedIn. Architecten en ontwerpers: geef je creativiteit een podium en ontwerp je eigen unieke vloerpatroon. Publiceer het onder je eigen bedrijfsnaam en wij adverteren er gratis mee op top-websites. Blijf doorspelen en win je online advertentieplaats terug!
Feedback geven
Die laatste zin begrijp ik niet. Wat valt er terug te winnen? Ik heb toch niks hoeven te betalen? Of bedoelen ze daar de tijd mee die ik er als ontwerper aan heb besteed om iets digitaal in elkaar te knutselen? Geen idee.
Gelukkig vind ik nog ergens een regeltje waar ik wat mee kan. We zouden graag uw feedback op onze site willen lezen.
Oké, bij dezen dus.
Aribert Guiking