Het hogere prijssegment haalde de sterkste omzetgroei (+9,5%) in het laatste kwartaal van 2015. Het lage prijssegment deed het met een omzetgroei van 6,6% het minst goed. Dit blijkt uit cijfers van de Woonzakenmonitor.
Al eerder meldden het CBS en brancheorganisatie INretail groeiende omzetcijfers over 2015 voor winkels in de woonbranche. Recente cijfers van onderzoeksbureau Van Es Marketing Services ondersteunen dit. Alle (ondervraagde) woonzaken haalden een betere omzet dan in 2014 en het laatste kwartaal gaf nog een extra zetje. Woonzaken in het hogere segment (grijze lijn) lieten in het vierde kwartaal de hoogste omzetstijging zien ten opzichte van een jaar eerder in hetzelfde kwartaal met een plus van 9,5%. Het lage prijssegment noteerde een stijging van 6,6% en het gemiddelde, dus voor alle prijssegmenten samen, kwam uit op +7,0% ten opzichte van een jaar eerder.
Driekwart boekt meer omzet
Voor het laatste kwartaal behaalde 10% van de detaillisten eenzelfde omzetniveau als een jaar eerder in het vierde kwartaal en 73% noteerde een omzetstijging. 17% van de woonzaken werd met een omzetdaling geconfronteerd. Alle type woonzaken boekten in het vierde kwartaal meer omzet dan in het zelfde kwartaal een jaar geleden, zo blijkt uit de Woonzakenmonitor.
Middensegment meest stabiel
Als we kijken naar de cijfers vanaf 2009 dan zie je de sterkste schommelingen bij het hoge (grijze lijn) en het lage (blauwe lijn) segment. Het middensegment is wat dat betreft een stuk stabieler. De Woonzakenmonitor geeft geen prognoses, maar uit de jongste cijfers is te zien dat het middensegment iets daalt terwijl het lage en hoge segment iets stijgen. De cijfers voor het eerste kwartaal van dit jaar geven wellicht een indicatie of deze lijn doorzet.
De maand januari zet de hierboven geschetste omhooggaande trend niet door. Van Es Marketing Services publiceert naast de driemaandelijkse Woonzakenmonitor maandelijks de 'economische barometer' in de woonbranche en die barometer is volgens het onderzoeksbureau in januari fors gezakt. Onder meer tegenvallende omzetcijfers in de winkels en een dalend consumentenvertrouwen liggen hier aan ten grondslag.
Woonzakenmonitor
De Woonzakenmonitor is gebaseerd op telefonische interviews met een groot aantal woonzaken en geeft naast omzetcijfers ook specificaties over typen woonzaken en productgroepen. Per kwartaal wordt een onderzoek gepubliceerd. De volgende editie verschijnt in mei.