Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Home Trade Center geeft invulling aan De Woonindustrie (1)

Het Home Trade Center in Nieuwegein gaat vanaf volgende week op de schop. Het is de eerste uiterlijke stap tot transformatie naar een nieuw centrum waar professionals en particulieren kunnen kennismaken met de ‘makers’ van interieurproducten.

Eind vorig jaar ontvouwde de directie van het Home Trade Center (HTC) de nieuwe plannen voor de toekomst waarbij duidelijk werd dat het centrum meer dan voorheen de consument naar binnen wil halen. Afgelopen maanden zijn de plannen verder uitgewerkt en is duidelijk hoe men het centrum gefaseerd wil omvormen tot een plek waar aanbieders van interieurproducten zich presteren aan zowel de professional als de particulier.

Waarom verandert de naam in De Woonindustrie?
De consument bepaalt in steeds grotere mate zelf hoe zijn of haar product eruit ziet. Dit impliceert dat de consument steeds dichter tegen de producent aanschurkt en deze twee dichter bij elkaar komen te staan. De consument wil vaak het achterliggende verhaal van een product horen en wie kan dat beter vertellen dan de producent, de maker van het product. Hierbij ziet het HTC ‘de maker’ in breed perspectief; dat kan de producent zijn, maar ook de importeur, agent of ontwerper. Omdat het om meerdere makers gaat die in feite een industrie vormen en omdat het gaat om interieurproducten is de naam De Woonindustrie bedacht.

Wie zijn de bezoekers van het centrum?
Zowel professionals als consumenten. De professionals zijn retailers, interieurarchitecten, stylisten en andere mensen die beroepshalve met interieurproducten bezig zijn.

Hoe worden die groepen gescheiden? Of loopt het door elkaar heen?
Tweemaal per jaar is er een meerdaags evenement voor de professional, in voor- en najaar. Dat is in feite een beurs, zoals die al jaren wordt gehouden, maar krijgt de naam event of vakdagen mee. Deze b to b dagen worden gehouden van maandag t/m woensdag en hierbij zullen particulieren niet worden toegelaten. Daarnaast zijn er jaarlijks vier tot vijf speciale consumentendagen, van vrijdag t/m zondag met de maandag als uitloop, de zogenaamde ‘servicedag’ waarbij de consument desgewenst nog even kan terugkomen om nog wat kennis op te doen of advies te vragen. Of om bijvoorbeeld een bestelling te plaatsen.

Er kan dus door de consument direct besteld worden?
Nee, dat kan niet en er zal worden toegezien door zogeheten mystery shoppers of exposanten ( de makers) zich daaraan houden. Hoewel, bestellen kan misschien wel, maar uitlevering geschiedt via de professional. Dat is dus de retailer, styliste, interieurarchitect etc.

Wat voor producten of productgroepen krijg ik te zien?
Dat zijn in eerste instantie voornamelijk meubels en behoorlijk wat verlichting. Fabrikanten van bedden, matrassen en complete slaapsystemen zullen er ook weer komen, net als vroeger. Ook wordt gedacht aan fabrikanten/leveranciers van keukens en badkamers, maar dat zal nog wel enige tijd in beslag nemen. Ook bedrijven die gordijnen, vloerbedekking, behang en verf verkopen, zijn welkom.

Leuk, maar zijn die ook?
Mondjesmaat, maar daar is ruimte voor en er wordt moeite gedaan om de diverse relevante productgroepen binnen te halen. Er is een bepaalde segmentering gemaakt voor het totale centrum en er wordt ook gewerkt aan het binnenhalen van designmerken.

Mooie plannen, maar wat gebeurt er nu concreet?
In de derde week van mei begint de verbouwing. Intern worden bestaande ruimtes afgebroken en nieuwe ingericht en de voorgevel zal een metamorfose ondergaan. Ook het atrium wordt anders ingericht. Per september moet alles af zijn en zal De Woonindustrie voor de eerste keer een ‘beurs nieuwe stijl’ houden. Later dit jaar, waarschijnlijk in oktober, is het eerste pure particuliere evenement.

Hoe gaat De Woonindustrie duidelijk maken aan consument en aan professional wat er gaat gebeuren?
Er komt een nieuwe website, denk aan samenwerking met woonbladen en tv-programma’s, er wordt gedacht aan ‘iets’ met de Woonbeurs en nog veel meer. Dat is morgen te lezen op deze site. Dan ook meer over de concrete invulling van het centrum.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten