In de jaren tachtig en negentig waren ze niet aan te slepen: de witte kunststof tuinmeubelen van Hartman. Verstelbare stoelen van hard plastic met een bijpassende tafel. Ze waren goedkoop, konden water weerstaan, bleken oersterk, roestten of rotten niet en na een winter vies worden in de tuin maakte je ze met water en zeep weer blinkend schoon. Nou ja, blinkend....het spul werd dof, maar met een kussentje kon je dat prima wegmoffelen. Wie het goedkoop wilde doen, kocht een paar 'vaste' modellen die je op elkaar kon stapelen; ideaal voor kleine tuintjes en balkons.
In de jaren tachtig en negentig floreerde de economie, werd een koopwoning voor de massa bereikbaar en werd de tuin verrijkt met een grasveldje, een schutting van de Gamma en een tuinsetje van Hartman.
Omdat het economisch zo lekker ging en mensen wel eens wat anders wilden, kwamen er nieuwe tuinmeubelen op de markt en werden de plastic tuinstoelen massaal gedumpt. Het gevolg? Hartman ging in 2005 failliet.
Het bedrijf maakte een doorstart, opereerde jarenlang min of meer in de schaduw en kwam in 2016 met Sophie, een kunststof kuipstoel die paste in het hedendaagse tijdsbeeld. Wie folders van Kwantum, Karwei, Blokker, Leen Bakker en andere goedkope woonwinkels bekijkt, herkent ze wel: allemaal kuipstoeltjes die klonen van kopieën zijn; allemaal hetzelfde.
De kuipstoel van Hartman heeft ook zo'n vorm (en de identieke bijpassende pootjes), maar heeft een groot verschil: Sophie kan buiten staan want ze heeft pootjes van teak en twee gaatjes in de zitting voor de afwatering.
Sophie blijkt een ideale vriendin/buurvrouw/stoel voor onze tuin en is een verkoophit. Sinds kort heeft Sophie er een zusje bij: Julia. Julia moet echter binnenblijven want zij heeft pootjes van eiken en geen afwateringskanaal. Verder is Julia hetzelfde en het zitcomfort is goed, zo moest ik bij de introductie op een beurs een paar weken geleden – op aandringen van de fabrikant – zelf ervaren.
De eerste reacties zijn zodanig dat nu al besloten is om volgend jaar met meer meubilair voor 'binnen' te komen. Daarmee speelt Hartman in op een tendens die dit jaar overduidelijk is ingezet en breekt met het geblaat van velen die zeggen dat 'binnen naar buiten gaat'. Daarmee bedoelen zij dat mensen hun tuin steeds meer 'stofferen' met comfortabele en mooie meubels, verlichting, verwarming en andere spullen waardoor ze bij mooi weer aangenaam buiten kunnen leven, net als binnen.
Met de natte zomer van 2017 en de zinderende zomer van dit jaar weten wij inmiddels beter. Het was vaak te heet om buiten te zijn, dus bleven mensen binnen. Met de verwachting dat dergelijke zomers vaker zullen voorkomen is de omgekeerde beweging ingezet: binnen leven, in plaats van buiten, wordt de trend.
Zo wordt Hartman Outdoor Products (HOP) een trendsettend bedrijf. Inmiddels heeft de fabrikant een tweede tak: Hartman Indoor Products. Zo wordt Hop dus Hip.
Het verschil tussen die twee? Twee gaatjes in de kuip.
Aribert Guiking