Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Hornbach heeft het begrepen, Karwei niet

Vandaag presenteert Hornbach de ‘interieurtrends voor 2018’ en in oktober kunnen bezoekers van deze mega bouwmarkt interieuradvies krijgen van een styliste. Je zou dergelijke activiteiten niet zo snel verwachten bij een keten als Hornbach die zich naast de traditionele klusser ook richt op de zzp-er, maar het past in een al jaren lopende bredere ontwikkeling van bouwmarkten die zich ontwikkelen ‘van constructief naar decoratief’.

Zo noemt Formido zich al een paar jaar deco bouwmarkt als ‘bewijs’ dat het meer vrouwelijke klanten wil trekken. Volgens de directie heeft die omslag hen door de crisis geleid, maar – heel curieus – is vorige maand besloten om het ‘decoratieplein’ in de winkels in te krimpen om meer ruimte te maken voor het zogenaamde ‘seizoensplein’. Blijkbaar komen dan nog meer vrouwen naar de winkel?

Praxis en Gamma halen wel eens stylistes naar de winkel hoewel het vaak beperkt blijft tot kleuradvies. Karwei gaat nog verder en heeft dan ook als strategie dat het een meer ‘vrouwelijke’ bouwmarkt wil zijn. Sinds vorig jaar zijn een paar winkels omgebouwd om deze strategie te concretiseren en die lopen goed, zo zegt het management. Ook de aanwezigheid op de vt wonen & design beurs (voorheen Woonbeurs) in 2016 geeft duidelijk de richting aan: Karwei wordt meer en meer een woonwinkel.

Zo verschijnt in plaats van een pure productfolder regelmatig een fraai mini magazine dat niet zou misstaan voor een woonwinkel. Wie kijkt op de Facebook pagina van Karwei ziet fraaie sfeerplaatjes alsof het een interieurzaak betreft. Deze week opende de keten een pop up zaak in het centraal station van Utrecht om passanten de trends van de komende tijd te tonen. Wordt Karwei echt een woonwinkel?

In publiciteit lijkt van wel en de communicatiemanager van de keten liet onlangs weten dat ‘de communicatie anderhalf jaar voorloopt op de winkels’. Dat heb ik gemerkt want dit voorjaar (en onlangs nogmaals) bezocht ik de plaatselijke Karwei vestiging en daar was niks te merken van die ombouw tot een meer decoratieve zaak. Het viel mij vies tegen. Ik ken de precieze planning niet, maar in dit tempo duurt het jaren voordat alle zaken visueel passen in de nieuwe strategie. Tot die tijd moeten veel consumenten het doen met kleurrijke magazines, pop up winkels en trendverhalen over fraaie interieurs en ondervinden dat de winkels gewoon een bouwmarkt blijven met lange stellingen en tl licht.

Het lijkt mij dat veel vrouwelijke bezoekers teleurgesteld zullen afhaken omdat Karwei niet doet wat het communiceert. 

Hornbach, de bouwmarkt voor doehetzelvers en professionele klussers, heeft het beter bekeken. De volgende maand te starten interieuradviesdagen voor consumenten zullen vooral vrouwen trekken, zo leert de ervaring van Hornbach. Volgens de marketingmanager van de bouwmarkt is dat geen probleem omdat ze binnen het enorme assortiment ook veel decoratieve producten hebben. ‘Interieuradvies wordt geassocieerd met de woninginrichter en daar wil de man niet heen. Bij ons kan hij zijn hart ophalen’, aldus de marketingman.

Zo’n simpele denkwijze lijkt mij prima werkbaar. Daar kan die andere bouwmarkt nog wat van leren. Die heeft nog een heel karwei voor de boeg.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten