Volgende week zaterdag beginnen in München de Oktoberfeesten en dat wordt weer ongegeneerd bier naar binnen keilen. Iedereen kent de beelden van de in Lederhosen gestoken mannen en de vrouwen met Dirndl jurkjes. Beschaafde Duitsers ontpoppen zich tot bierzuipende beesten en gaan helemaal los op schmierende Schlagers. Zoveel tijd later zie je ze ergens op een beurs, strak in het (mantel)pak.
Alpine levensstijl
Dat eerste (verkleedpartij en bier) blijft, dat tweede (verkleedpartij en beurs) waarschijnlijk ook. Maar in de huiselijke omgeving gebeurt er wel wat. Volgens Ursula Geissmann, trend- en designexpert van de VDM (Verband der Deutschen Möbelindustrie) is er sprake van dat de ‘alpine levensstijl’ de woonkamer binnensijpelt. Dat impliceert geen gletsjerwater op tafel of alpenroosjes in de vaas, maar hout in het interieur. Hout wint volgens haar enorm aan populariteit, zowel voor meubels binnen als voor meubels buiten. Dat mag overigens best een verfje hebben, het hoeft niet puur natuur te zijn, aldus de trendexpert.
Heimweh
Ook het gebruik van open haarden en vilt neemt toe, meent Giessmann. Het zijn producten die een zekere weerstand moeten bieden tegen de digitale en virtuele wereld. Dit, plus de globalisering, leidt tot anonimiteit en mensen zoeken als tegenpool een thuisgevoel met een verlangen naar authenticiteit. Dat vinden ze dus in bepaalde materialen en producten.
Het is allemaal aardig gevonden en trendexperts zijn een kei in het leggen van verbanden die er helemaal niet zijn, maar best plausibel klinken. Het wordt helemaal komisch als Frau Giessmann zegt dat er sprake is van een Dirndl Hochkonjunktur en daarbij wijst op het ontstaan van allerlei zuipfestijnen à la het Oktoberfest tot ver buiten de grenzen.
Holzmöbel
Daar heeft ze toevallig nou wel weer gelijk in. In Nederland worden er binnenkort allerlei bierfeesten gehouden, schlagerparades georganiseerd en andere festiviteiten gepland met een duidelijke verwijzing naar het feest in München. Het is een fenomeen dat al jaren langzaam het land binnendringt, een Duits exportproduct dat door de eindgebruiker zelf getüvt en geprüft wordt.
Wat betreft die meubels denk ik dat het een Duitse aangelegenheid blijft want die typisch Duitse Holzmöbel zijn in Nederland onverkoopbaar, tenzij je ze gebruikt voor de open haard. Maar zoiets heeft bijna geen enkele Nederlander.
Meubelbeurs Keulen
Ik ben benieuwd naar de mogelijke vermaatschappeling van die Lederhosen en Dirndls en ik zie het komende januari al voor me op de meubelbeurs in Keulen; mannen in zo’n lange korte broek en vrouwen in zo’n te krap gesneden jurk. Als dat gaat gebeuren is Frau Giessmann een helderziende. Eigenlijk hoop ik daar een beetje op.
Aribert Guiking