Volgens het platform Spotta.nl zijn huis-aan-huis folders effectief en helpen zij de consument bij een aankoop beslissing. Ook zet de folder aan tot winkelbezoek: 63% van de Nederlanders overweegt na het lezen van folders een bezoek aan de winkel en eventuele aankoop.
Dit blijkt uit de recente NOM Folder Monitor, een onderzoek dat inzicht geeft in het bereik en het effect van folders op de consument. Daarbij gaat het zowel om huis-aan-huis folders als digitale folders. De huis-aan-huis folder wordt niet alleen gezien als een mede-bepaler van het boodschappenlijstje (40%), maar ook gezien als leuk om te lezen en als ontspannings moment, vindt 52%. Voor ruim de helft van de Nederlanders zou het niet verschijnen van de folders een groot gemis zijn, zo stelt Spotta.nl.
Verschil papieren en digitale folder
Papieren folders lijken meer invloed te hebben op de emotie en leiden sneller tot een aankoop dan een digitale folder, (49% versus 36%). Digitale folders worden vooral geraadpleegd om producten te vergelijken. Volgens Spotta.nl kijken dagelijks bijna 3 miljoen mensen op een verzamelsite met folders, waarbij 1,6 miljoen mensen dit doet via een folder app.
Spotta
De uitkomsten van het onderzoek zijn koren op de molen van Spotta.nl, dat zichzelf ‘het grootste onafhankelijke platform voor de beste aanbiedingen van Nederland’ noemt. Op de site Spotta.nl en de app kun je digitaal door folders bladeren waarbij je onder meer kunt filteren op producten, postcode en specifieke winkels. Ook kun je favoriete folders opslaan of een boodschappenlijstje maken. Spotta bestaat sinds 2013 en is een initiatief van Netwerk VSP die retailers, merkfabrikanten en dienstverleners adviseert hoe zij haar communicatie rondom aanbiedingen voor consumenten over de diverse kanalen kan inzetten. Netwerk VSP is een dochter van PostNL.
Download hier het onderzoeksrapport foldermonitor