Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Huis inrichten? Mannen oriënteren zich anders dan vrouwen

Vrouwen hebben meer interesse in ‘Home Deco’ dan mannen en lezen vaker woonbladen. Zij kiezen meer dan mannen op gevoel voor producten. Voor inspiratie en oriëntatie gebruiken zij verschillende bronnen waarbij de winkel voor beide seksen op nummer 1 staat.

Dit zijn uitkomsten van een onderzoek dat Sanoma/SBS liet uitvoeren door onderzoeksbureau Ipsos waarvoor 2.000 mensen werden ondervraagd. De winkel en reclamefolders zijn zowel voor mannen als voor vrouwen de belangrijkste inspiratiebron om ideeën op te doen als zij iets willen weten over ‘Home Deco’ (zie tabel). Het onderzoek specificeert niet wat Home Deco is; is dat alles om het huis te decoreren, dus woonaccessoires of behoort daartoe de gehele inrichting dus ook meubelen, verlichting en stoffering? Waarschijnlijk wordt daarmee het laatste bedoeld. Het onderzoek geeft enigszins een indicatie en kijkt vooral naar verschillen zijn tussen mannen en vrouwen.

Verschil man/vrouw
Vrouwen oriënteren zich vaker via online media dan mannen. Ruim 28% van de vrouwen en 4% van de mannen zoekt gericht op websites van woonaanbieders. Als het uiteindelijk tot een koop gaat leiden, is een aanbieding vaak de reden. Ook de mening van familie, vrienden en kennissen telt mee en is zelfs even belangrijk als het advies van de winkelverkoper. Wordt er online gekocht dan doen vrouwen dat bij voorkeur via hun laptop (65%), mannen vooral met de pc. Jonge vrouwen, die volgens de onderzoekers vaak als ‘voorlopers’ worden gezien, kiezen meer en meer voor de tablet bij de aankoop. Mobiel internet is nog in opkomst, net als mobiel betalen. Daar loopt de home deco zoekende consument nog niet warm voor; 46% verwacht dit ‘waarschijnlijk niet te gaan doen.’

Geen merkentrouw
Bij de uiteindelijke keuze van een product is de prijs het belangrijkst (19%), daarna volgen kwaliteit (17%), uiterlijk (16%) en gebruiksgemak (12%). In de oriëntatiefase wegen aanbiedingen zwaar, maar in de beslissingsfase is dit minder belangrijk. Merkentrouw bestaat vrijwel niet en tweederde staat open voor ‘een andere aanbieder’, vooral vrouwen zijn hier gevoelig voor. In bredere zin, dat wil zeggen voor producten buiten de ‘home deco’, geven vrouwen aan wel merktrouw te zijn, zo merken de onderzoekers op. Waarschijnlijk heeft dit er mee te maken dat consumenten überhaupt weinig merken kennen als het gaat om de inrichting van hun huis.
Het onderzoek is onderdeel van een groter onderzoek en later dit jaar zal er verder worden ingezoomd op de ‘Home Deco branche’.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten