Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Ikea past logo aan voor digitale strategie

Ikea heeft een dynamisch logo laten ontwerpen dat over foto's en en video geplaatst kan worden waardoor het totale beeld zichtbaar blijft. Het is onderdeel van Ikea's e-commerce strategie.
 


Om misverstanden te voorkomen: het bekende blauwgele logo van Ikea blijft. Zeer recentelijk is dat een heel klein beetje gewijzigd, maar je moet er tekst en uitleg bij krijgen om het te kunnen zien. Het echt nieuwe logo is ontworpen voor foto's en video's die digitaal worden aangeboden, denk met name aan social media. Het logo is wit en 'doorzichtig' en is een soort sjabloon dat over het beeld wordt gelegd. Zelfs als dit logo prominent midden in de foto in beeld wordt gebracht, is het totale beeld goed te zien.

Digitale omslag
Het speciale logo wil Ikea inzetten op diverse digitale platformen die steeds meer beeldgericht zijn, denk bijvoorbeeld aan Instagram en Pinterest en uiteraard de eigen website. Ikea zegt et het nieuwe logo consumenten ' online meer emotioneel te verbinden met het merk'.
Ikea was vrij laat met het lanceren van een webshop, dat gebeurde pas in 2013. Maar de online omzet groeit als kool, in 2015 was de totale online omzet al meer dan een miljard euro. Ook op andere manieren maakt Ikea een digitale omslag. Zo werden er apps gelanceerd waarmee wordt geƫxperimenteerd met augmented reality (AR) en virtual reality (VR).
 


Jongeren bereiken via smartphone
Het digitale logo heeft dus alles te maken met de ontwikkeling van de e-commerce van de Zweedse retailer. Het blauwgele logo en de evenzo gekleurde vestigingen van Ikea mogen dan een sterk beeldmerk opleveren, maar voor jongeren gaat dat steeds minder op. Voor hen is een bezoek aan zo'n blokkendoos in de perifere niet meer vanzelfsprekend, mede omdat jongeren steeds minder vaak een auto hebben. Veel jongeren komen alleen met Ikea in aanraking via hun smartphone, zo constateert Ikea.

Gefaseerde invoering logo
Het nieuwe logo zal in het begin met name worden ingezet op social media. Wie echter kijkt op Facebook, Instagram en Pinterest ziet nog steeds het 'oude' logo (dat dus gewoon blijft bestaan!). Het wordt langzaam dit jaar per regio of land ingevoerd. Het is is nu bijvoorbeeld op Instagram in Zweden beschikbaar.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten