Ikea wil per 2018 online gaan verkopen via andere websites. Daarbij zou het kunnen gaan om platformen als Amazon en Alibaba. Hiermee wil Ikea onderzoeken hoe ‘digitaal shoppen in de toekomst’ er uitziet.
Het voornemen van Ikea om zich te manifesteren op andere webwinkels dan alleen die van zichzelf komt van Torbjorn Loof, ceo van de Inter Ikea Groep. In een interview aan persbureau Reuters laat de topman weten dat volgend jaar een pilot start waarbij een deel van het assortiment te koop zal zijn bij externe partijen. Wie dat worden, is nog onbekend. Mogelijkerwijs zouden dat platformen kunnen zijn van grote online spelers als Alibaba en Amazon.
Online shoppen verandert
Volgens de Ikea topman is het 'competitieve landschap aan het veranderen' en wil de Zweedse retailer zich daaraan aanpassen. 'We gaan testen om te kijken 'wat betekent dit, hoe ziet online shoppen er in de toekomst uit en wat betekenen digitale winkelcentra', aldus Loof.
De online verkoop van Ikea, die relatief laat hiermee begon, gaat van een leien dakje. In het gebroken boekjaar dat loopt tot augustus 2016 groeide de online omzet met 30% tot 1.4 miljard euro. Dat is 7% van de totale omzet die 34.2 miljard euro bedraagt.
Kleinere winkels
De mogelijke verkoop op andere platformen past in de strategie van Ikea om in te spelen op het veranderende koopgedrag van de consument. Zo experimenteert het bedrijf met kleinere vestigingen en de integratie van digitale technologieën met de fysieke vestigingen.
Update 15 juni 2017: Inmiddels biedt Ikea via Amazon in Amerika een aantal producten aan zoals kasten en tafels. In totaal zijn er twintig pagina’s aan Ikea-producten te vinden op Amazon.