Over een week start de internationale meubelbeurs IMM in Keulen. De beurs lijkt weinig last te hebben van de voortdurende crisis. Het lijkt er zelfs op dat de beurs hier profijt van trekt.
De internationale meubelbeurs IMM in Keulen gaat over een week van start en de beurs zal enige indicatie geven over hoe de markt er voor staat. Omdat de economie in Duitsland niet ernstig lijdt onder de voortdurende crisis en de beurs ondanks het hoge internationale gehalte toch sterk gericht is op Duitsland, is de berichtgeving van de beursorganisatie extreem positief. Er worden 140.000 bezoekers verwacht, waarvan zo’n 45.000 niet Duitsers. Met 11 hallen en 1225 exposanten wordt het dit jaar ‘volle bak’. Dat komt mede doordat dit jaar ook zo’n 175 exposanten aanwezig zullen zijn voor het beursonderdeel Living Kitchen. Hier staan aanbieders van keukens en keukenapparatuur.
Crisis geeft kansen
Het lijkt er op dat de crisis in Europa zelfs positief werkt voor de meubelbeurs. Fabrikanten uit landen die merken dat in eigen land de afzet moeizaam loopt, hopen in Keulen nieuwe markten aan te boren. Het sterke imago van Duitsland als natie helpt daarbij nog een handje. Zo lijkt het er op dat vooral vanuit zuidelijke landen extra aanwas is te verwachten. De beursorganisatie is zo zeker van haar zaak dat zij zelfs stelt dat ‘Keulen de maat der dingen is inzake meubelen en inrichting’.
Veel aandacht voor design
De beurs bestrijkt het hele spectrum van goedkope meeneemmeubelen tot hoogwaardig design waarbij publicitair het vooral gaat om het laatste. Drie jaar geleden toonde Keulen een nieuw concept, Pure Village. Hier werden niet alleen hoogwaardige meubelen getoond, maar ook verlichting, vloerbedekking, wandbekleding, baden en andere interieurproducten. De producten werden veelal in combinatie met elkaar gepresenteerd in bijvoorbeeld een huiskamersfeer en niet in ‘kale’ stands. Ook dit jaar zal dit het geval zijn en zijn onder het label Pure nog meer onderdelen gehangen.
Trendsettende thema’s
Zo vallen onder Pure Editions ‘visionaire collecties’, ‘creatieve producten’ en ‘innovatieve materialen’ (hal 3.2) en is in dezelfde hal Pure Textile gesitueerd waar een aantal aanbieders uit het hogere segment hun nieuwigheden op het gebied van woningtextiel showen. Het gaat bij Pure niet alleen om de producten an sich, maar ook om trendsettende thema’s, designconcepten en nieuwe toepassingen van de diverse producten. Steekwoorden bij alles wat onder het Pure label valt zijn design, hoge kwaliteit en innovatie.
Meer informatie: www.imm-cologne.com