Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

IMM: fraai, vol optimisme en goed bezoek

Meubelbeurs IMM gaf een positief beeld. Dat was te zien aan de producten en te merken aan de opgewekte stemming. ‘Keulen’ leek geen last te hebben van de crisis.


Op de gisteren afgesloten meubelbeurs IMM heerste een behoorlijk positieve stemming. Logisch, want de beurs trok veel bezoekers, mede omdat het keukensegment dit jaar van de partij was en dat trekt extra volk. Een tweede reden is dat het in Duitsland economisch best goed gaat. Dat was te zien aan de standgrootte van een aantal Duitse exposanten die wederom fors uitpakten. Een derde reden voor de positieve stemming is dat, wellicht dankzij de crisis, veel exposanten naar Keulen afreisden want als het in eigen land wat tegenzit, is export een mogelijkheid om nieuwe afzet te vinden.

Meer kleur 
Wat betreft het totaalbeeld valt op dat kleur weer mag. Duitsers zitmeubelfabrikanten gokken op (oker)geel, blauw en sommigen al op groen – de voorspelde trendkleur van 2013. Daarnaast natuurlijk een overdaad aan zwart, bruin, lichte natuurtonen en alles wat daar tussen zit.
Tafels, groot en klein, hebben duidelijk zichtbare poten en eventuele dwarsverbindingen alsof het een ingewikkeld skelet is dat het blad moet dragen. Tafelbladen hebben afgeronde hoeken en de poten staan altijd schuin naar buiten. Soms staan de poten ook schuin onder de hoeken of zijn de poten zelf afgeschuind. Donkere kleuren zijn nog steeds veel zichtbaar, maar minder dominant in vergelijking met vorig jaar. Eiken is er in alle varianten. 

Levend groen
Mocht smaragdgroen de voorspelde trendkleur worden, echt levend groen was reeds nu ruim voorhanden op de beursvloer. Kleine groene planten, hangend aan een wand, ondersteboven hangend in de lucht en soms gewoon geplaatst zoals ieder normaal mens in zijn huis doet; op een tafel of een andere vlakke ondergrond. Ook in het zogeheten Das Haus wemelde het van levend groen. Dit door de Italiaanse designer Luca Nichetto ingerichte huis was goed toegankelijk, zowel letterlijk als figuurlijk. Geen abstract designgedoe met een afstandelijke, onechte en ‘gemaakte’ inrichting, maar smaakvol, inspirerend en praktisch tegelijk.

Textiel als topper
Ook het verder uitgebouwde onderdeel Pure was zeer de moeite waard. Jonge designers, startende en innovatieve bedrijven zijn een aanvulling op het megameubelaanbod wat logischerwijs commercieel van aard is. Ook het idee Pure Villa met kleine stands met aanbieders van behang, baden, verlichting, karpetten en andere interieurproducten kwam goed uit de verf. Een topper was Pure Textile waar aanbieders van interieurtextiel zich concentreerden. Een schitterende aankleding, fraaie stoffen, hoog niveau en een constante aanloop; dat maakte het een prettig beursonderdeel.

Nederland
Het is nog te kort dag om een goed oordeel te geven over de Nederlandse inbreng, zowel van exposanten als bezoekers. Die laatste groep liet het een beetje afweten, waarschijnlijk veroorzaakt door slecht weer in het begin van de week. Nederlandse exposanten hebben allemaal last van de slechte thuismarkt, net zoals buitenlandse aanbieders zich verbazen over de stroperigheid in Nederland. Toch werd daar op de beursvloer niet echt over gemopperd. Iedereen beseft dat de crisis nog wel bestaat, maar gebruikt het woord niet meer. Het is gewoon de nieuwe realiteit.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten