Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

In Keulen hebben ze het nog niet horen donderen

Deze week liet Messe Frankfurt weten in ieder geval tot einde maart 2021 geen beurzen in Frankfurt te zullen houden. Het betekent dat de woon- en huishoudtextielbeurs Heimtextil in januari niet doorgaat en wordt verschoven naar mei. Al eerder werd duidelijk dat in Hannover de Domotex, beurs voor vloerbedekkingen, ook wordt doorgeschoven van januari 2021 naar mei. Ondertussen laten de organisatoren van de meubelbeurs IMM in Keulen weten dat de voorbereidingen voor hun beurs voorspoedig verlopen. Dat is vreemd, heel vreemd.

Sinds jaar en dag wordt in januari de trits Heimtextil, Domotex en IMM achter elkaar gehouden zodat interieurprofessionals uit de hele wereld hun licht kunnen komen opsteken in Duitsland om daar met eigen ogen te zien wat er zoal op de markt aanwezig is en wat de (waarschijnlijke) trends zullen worden. Vanwege corona wordt dit schema nu door elkaar gehusseld want beursorganisatoren beseffen dat het met de huidige en de te verwachten onzekerheden lastig is om een volwaardige beurs te organiseren. Dus zijn er nu, zo'n vier maanden voor de geplande beurzen, strepen gezet door de agenda's in Hannover en Frankfurt. Niet in Keulen; daar staan uitroeptekens bij de dagen 18 tot en met 24 januari: 'We make it happen!', kreeg ik deze week nog per mail te horen.

Hoe ze dat gaan doen weet ik niet, maar het lijkt erop dat de beursorganisatie van de IMM doof en blind is voor de buitenwereld. Ik besef dat je probeert de schijn op te houden dat het goed gaat (terwijl de afmeldingen binnen blijven komen) maar op een gegeven moment moet je realistisch zijn en duidelijkheid geven. In juli liet de Koelnmesse weten dat de (tuinmeubel)beurs Spoga in september en de projectmeubelbeurs Orgatec in oktober beide zouden doorgaan om een paar dagen later beide beurzen af te gelasten. Gaan ze ditzelfde scenario toepassen op de aanstaande IMM?

Eerder dit jaar was dezelfde Koelnmesse juist zeer openhartig door te melden dat ze financiële schade zouden lijden ('met 2 cijfers in miljoenen') door het moeten cancelen van allerlei beurzen. Die miljoenen zijn natuurlijk een belangrijke reden om proberen de zaken toch te laten doorgaan, dat begrijpt iedereen. Zoals overheden moeten schipperen tussen gezondheid en economie moeten beursorganisaties dat ook. Je kunt allerlei voorzorgsmaatregelen nemen, maar wat gebeurt er als tijdens een meerdaagse beurs blijkt dat mensen corona hebben en in jouw beurshallen hebben rondgelopen?

Dat roept de vraag op of het überhaupt mogelijk is om in het voorjaar van 2021 al weer grote internationale beurzen te kunnen houden. En ook de vraag: wie kan dat overleven? De grote beursorganisaties in Duitsland zijn veelal gelieerd aan plaatselijke en regionale overheden en zijn daarnaast too big to fail. Maar hoe zit dat met zelfstandige beursorganisaties? Hoe zit het met de kleinere beursorganisaties die soms van een enkele beurs afhankelijk zijn? En wat te denken van beursorganisaties die nu meer inzetten op digitale communicatie om toch contact te houden met exposanten en – als het even kan – ook met bezoekers? Veelzeggend is dat de Koelnmesse laat weten bezig te zijn met de 'fysieke beurs' en tegelijkertijd met 'vergroting van de digitale ruimte'. Is dit een voorschotje om binnenkort de IMM af te blazen en er een 'digitaal evenement' van te maken?

Ondertussen hebben talloze bedrijven die niet konden deelnemen aan beurzen (en dat de komende tijd ook niet gaan doen) ervaring opgedaan met digitale huisshows of soortgelijke virtuele bijeenkomsten. Dat willen de grote beurzen ook, maar hoe ga je virtueel door hallen lopen? Kun je digitaal 'segmenten' scannen? Hoe goed is het beeldmateriaal dat bedrijven kunnen bieden? Willen bedrijven wel onder de paraplu van een beursorganisatie aan zo'n 'beurs' deelnemen? En tot slot: hoe kunnen bezoekers wegwijs worden op zo'n digitaal evenement? Dagenlang klikken en turen naar het scherm?

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten