Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

INretail gaat retailmodellen aanreiken

Brancheorganisatie INretail ontwikkelde een aantal retailmodellen waarmee hun leden een handvat krijgen om voor hun winkel de juiste keuze te maken voor de toekomst. Gisteren was op de ledendag de aftrap.

Ruim 850 ondernemers, bijna allen lid van branchevereniging INretail, waren gisteren bijeen in theater de Flint in Amersfoort voor hun jaarlijkse ‘ledenevent’. Centraal tijdens deze bijeenkomst stonden een aantal retailmodellen die INretail afgelopen maanden destilleerde uit gesprekken met retailers, consumenten en aan de branche gerelateerde experts. De modellen zijn een soort raamwerk die de ondernemers uit de woon-, fashion-, sport- en schoenenretail kunnen gebruiken om zo voor zichzelf duidelijkheid te verschaffen hoe ze zich als retailer profileren en positioneren. Want, zo stelt INretail ‘velen zoeken naar de regieknoppen en het juiste model dat een gezond rendement en daarmee toekomstperspectief gaat leveren.’

Vijf nieuwe P’s
Bij deze modellen staan een vijftal P’s centraal: product, plek, plezier, persoon en promoten. Per ondernemer verschillen de onderlinge verhoudingen van de invulling aan de P’s. Zo hangt het onder meer af van de vraag of de ondernemer zijn winkel, de klant of zijn producten  centraal stelt in het model. Uiteraard is het einddoel om de consument te vinden en binden en een winstgevende zaak te draaien.  Opmerkelijk is dat dat uit de onderliggende onderzoeken blijkt dat consumenten prijs en product belangrijk vinden en relatief weinig sfeer & beleving zoeken. Consumenten geven aan dat 11 merken in de winkel voor hen een ideale mix geeft, terwijl de retailers 31 merken in huis hebben. En één cliché werd weer eens bevestigd; als je kijkt naar de profijtelijkheid blijkt 21% van de klanten voor 80% zijn/haar aankopen doet bij de ‘favoriete winkel’. Klantentrouw bestaat dus nog steeds.

Overzicht op site
De modellen zijn duidelijk, de uitwerking zal iedere retailer voor zichzelf moeten doen. In januari en februari 2016 gaat INretail workshops organiseren om met haar leden een ‘verdiepingsslag’ te gaan maken. Tijdens de bijeenkomst konden bezoekers via een aantal stands kennismaken met een diverse bedrijven die met een eigen gezicht op hun manier invulling geven aan hun concretisering van een ‘model’. Op de site van INretail staat een uitgebreid verslag van de dag met foto’s en filmpjes. Ook kunnen leden een samenvatting van het onderzoek downloaden. 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten