Brancheorganisatie INretail start binnenkort en energiecampagne. Daarin worden ondernemers gestimuleerd om te zoeken naar energiezuinige oplossingen. Nu met het hete weer is daarom het devies: houd de deur dicht.
Nu de prijzen voor energie de pan uitrijzen en het tegelijkertijd buiten bloedheet is, staat in veel winkels de airco stevig te blazen, vaak met de deur gewoon open. Dat geldt ook voor de winter wanneer er juist stevig gestookt moet worden. 'Als je als winkelier je deur openhoudt, dan heb je iets uit te leggen aan de maatschappij', zegt INretail-directeur Jan Meerman op NOS.nl.
Campagne
Binnenkort komt INretail met een campagne waarin leden wordt gewezen op de mogelijkheden om meer te letten op het energieverbruik en om energie te besparen. Dat betekent niet alleen de winkeldeur gesloten houden bij warmte of koude, maar ook het gebruik van zonnepanelen, (collectieve) inkoop van energie, isolatie en bijvoorbeeld het aanbrengen ledverlichting. Meerman: 'De manier waarop ondernemers energie besparen, is aan hen. Als iedere ondernemer daarin een verantwoordelijkheid pakt, maken we met onze sector impact. '
Huurder en verhuurder
Probleem bij het energiezuiniger maken van winkels is dat naar schatting van INretail ongeveer de helft van de winkels een huurpand is. Die winkeliers moeten in gesprek met de verhuurder over energiebesparende maatregelen, vindt Meerman. Hij vindt dat de overheid meer moet doen om verhuurders tot energiebesparende maatregelen te bewegen. 'De overheid moet hierin een faciliterende en stimulerende rol hebben.'