Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Inretail moet niet zeuren over radiospotjes

Brancheorganisatie Inretail maakt zich druk over radiospotjes van Rijkswaterstaat waarbij gewezen wordt op wegafsluitingen. Mensen zouden daardoor de meubelboulevard gaan mijden.

Net voor Hemelvaartsdag stuurde Inretail, de nieuwe naam voor brancheorganisatie CBW-Mitex, een persbericht de wereld in waarin het aangeeft zich boos te maken over een radiospotje van de overheid. In het spotje worden luisteraars geïnformeerd over wegwerkzaamheden waardoor bepaalde wegen afgesloten zullen zijn, onder meer op Hemelvaartsdag en met Pinksteren. In het spotje, onderdeel van de campagne van A naar Beter, voert een tweetal mannen een zogenaamd gesprekje waarbij een van de twee aan het eind concludeert: ‘Mooi, dan hoef ik niet naar de meubelboulevard!’

Slecht spotje
De radiospot gaat hierbij uit van het idee dat mannen er niks aan vinden om met vrouw en kinderen naar de meubelboulevard te gaan. Inretail vindt het een slecht spotje en laat dat weten in het persbericht. ‘Juist nu de markt veel omzetdruk ervaart en bovendien Hemelvaartsdag en Pinkstermaandag belangrijke dagen zijn voor woon- en meubelboulevards hebben de radiospots een negatief effect. De Rijksoverheid wekt met de radiospots de indruk dat het bezoeken van een woonboulevard een negatieve ervaring is’, zo stelt de brancheorganisatie.

Ikea
Het is een beetje spijkers op laag water zoeken van Inretail want iedereen die het spotje hoort, begrijpt de bedoeling, ziet de humor er wel van in en snapt dat het helemaal niet aanzet tot het mijden van de meubelboulevard. Denk je nu echt dat mensen zich laten beïnvloeden door zo’n radiospotje? Bovendien, misschien werkt het wel andersom, misschien denken mensen wel: hee, da’s waar ook, wij moeten nog even naar Ikea. Nu is Ikea nog steeds voor veel winkeliers (leden van Inretail) een soort vijand, maar dat is een achterhaalde gedachte. Ikea heeft zijn zaakjes over het algemeen goed op orde en weet ondanks de recessie nog ieder jaar te groeien.

Klacht indienen
Natuurlijk, Ikea staat niet model voor ‘de meubelboulevard’ en het is zelfs zo dat een aantal meubelboulevards bepaald niet lekker lopen en last hebben van wegblijvend publiek. Maar dat zo’n radiospotje dat veroorzaakt of versterkt – dat geloof ik niet. Inretail heeft inmiddels een klacht ingediend bij Rijkswaterstaat en bij de Reclame Code Commissie. Die buigt zich tijdens de eerstvolgende vergadering over de gewraakte radiospots, maar die vergadering is pas in juni en iedere uitspraak is mosterd na de maaltijd. Mocht achteraf geconcludeerd worden dat de spotjes niet door de beugel konden, dan hebben de winkeliers/leden van Inretail daar niks meer aan want Hemelvaart en Pinksteren zijn dan al lang voorbij.

Wegafsluiting
Ik denk dat de brancheorganisatie beter een klacht bij Rijkswaterstaat kan indienen vanwege de files bij de toegangswegen naar meubelboulevards omdat Rijkswaterstaat daar zo nodig aan de weg moest werken. Of omdat die wegen gewoon niet berekend zijn op zoveel verkeer richting boulevard. Denk maar aan de afrit bij Ikea in Delft die afgelopen jaren een paar maal moest worden afgesloten vanwege een te hoog verkeersaanbod. Ik zou zeggen: sla Rijkswaterstaat daar mee om de oren. Zorg gewoon dat de meubelboulevards aantrekkelijk worden voor het winkelend publiek waardoor de wegen vollopen.

Nieuwe slogan
Als het dan fout gaat, parodieer je de slogan ‘Van A naar Beter’ en maak je daarvan ‘Van H naar B’ ofwel: Van Huis naar Boulevard. Zorg dat die slogan met veel tamtam in de publiciteit komt, verzin een spraakmakende actie waardoor in het hele land alle meubelboulevards een stormloop van consumenten krijgen te verduren en klop dan aan bij Rijkswaterstaat. Samengevat: ga nu niet alleen klagen, maar doe ook iets. Want het spreekwoord luidt nog steeds: Wie a zegt, moet ook b zeggen. En ‘Van A naar B’  klinkt bijna hetzelfde als ‘Van H naar B’.  Dus Inretail: maak als de wiedeweerga je eigen radiospotje.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten