Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

INretail onderzoekt nieuwe retailmodellen

Brancheorganisatie INretail is op zoek naar manieren waarop de retailer kan inspelen op de behoeften van de klant. Anders gezegd: hoe richt je de zaak zo in dat je als ondernemer in de toekomst geld kunt verdienen.

INretail is bezig met een onderzoek om de leden (retailers) te helpen bij het maken van keuzes om te kunnen blijven ondernemen. De marktsituatie is zodanig dat het voor de retailer steeds lastiger wordt om genoeg geld te verdienen. Een overaanbod van goederen, teveel winkels, concurrentie van nieuwe aanbieders, een laag consumentenvertrouwen en niet te vergeten de stijgende internetverkopen dwingen de retailers tot nadenken en het maken van keuzes, zo stelt de brancheorganisatie. Samen met onderzoeksbureau Q&A wil INretail inzicht geven om te komen tot ‘toekomstbestendige business modellen’ waarmee meer geld verdiend kan worden dan met de huidige modellen.

Workshops
Het onderzoek duurt een paar maanden en als onderdeel daarvan is een aantal workshops gehouden met zo’n 90 retailers, fabrikanten, merken en toeleveranciers in de wonen-, mode-, schoenen-, sport- en tuinbranche. In de workshops is gekeken naar trends en ontwikkelingen waarop men kan inspelen. Het gaat daarbij om vragen als welke consumentenbehoeften vormen de grootste uitdagingen? Welke partijen moeten hier nu en in de toekomst invulling aan gaan geven? Waar moeten nieuwe retailmodellen op afgestemd worden en waar moet rekening mee worden gehouden?

Behoeftes ondernemers
Uit de workshops zijn vijf behoeften gedestilleerd die volgens ondernemers centraal moeten staan: Alles, altijd en overal kunnen kopen en geleverd krijgen, collecties die actueel en relevant zijn, entertainment en inspiratie, het leveren van maatwerk en als laatste advies geven. Belangrijk is dat ondernemers volgens INretail niet meer gaan denken in gescheiden kanalen zoals de fysieke winkel en webshops. Online en offline lopen voor de consument door elkaar, maar hoe ga je dat als retailer concreet vorm geven?

Uitwerking en conclusies
Na deze eerste inventarisatie worden de komende weken thema’s uitgewerkt en worden er voor de leden van INretail specifieke workshops gehouden. Dat zijn: collectie en voorraad (14 september), marge en prijzen (16 september), personeel en vakmanschap (21 september), klantenkennis en big data (28 september) en experience en entertainment (5 oktober). Aanmelden hiervoor gaat via de website.
Het onderzoek en de workshops zijn onderdeel van het project ‘Nieuwe Retailmodellen’ dat INretail in gang heeft gezet. Resultaten daarvan zullen worden gepresenteerd op de jaarlijkse ledendag op 23 november.

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten