Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

INretail profileert zich als lobbyclub

Brancheorganisatie INretail wil het werk achter de schermen verduidelijken aan haar leden en doet dat met een campagne onder het motto ‘Wij knokken, Jij wint’.

Hoe maak je aan je achterban duidelijk dat je iedere dag voor hen bezig bent? Want naast allerlei zichtbare zaken als direct advies is brancheorganisatie INretail ook actief als lobbyclub en dat werk is minder zichtbaar. Voor de leden wordt lobbywerk verricht op landelijk, provinciaal en plaatselijk niveau en dat onttrekt zich veelal aan het oog. Achter de schermen wordt permanent geprobeerd om allerlei zaken te regelen die vaak veel tijd vergen, denk aan bijvoorbeeld cao-onderhandelingen.

Knellende regels
Ook probeert INretail iets te doen aan allerlei ‘knellende regels’ waarvoor veel moet worden overlegd om deze – mogelijkerwijs – te kunnen aanpassen. Of, en dat laat de lobbyclub met regelmaat horen, om deze regels af te schaffen.

Brief naar gemeenten
Want volgens INretail lopen ondernemers vaak tegen muren op en worden zij beknot in hun werk om lekker te kunnen ondernemen. Om duidelijk te maken dat zij op allerlei manieren bezig is om dat ondernemen te vergemakkelijken is INretail de campagne ‘Wij knokken, Jij wint’ gestart. Zo hebben recentelijk alle 388 gemeenten in Nederland een brief gekregen met tips over wat nodig is om de retail ruimte te geven. ‘In de aanloop naar de gemeenteraadverkiezingen volgend jaar is dit dé ultieme kans voor de lokale politiek om te bewijzen dat een gezonde winkeleconomie ook voor hen serious business is, aldus algemeen directeur Jan Meerman.

Robbertje vechten
Meerman is het boegbeeld van INretail en af en toe verschijnt hij op televisie of in landelijke kranten om duidelijk te maken waar de organisatie voor staat. De leden vinden zo’n optreden in de openbaarheid prachtig, maar vaak is het juist beter om achter de schermen in stilte je werk te kunnen doen, vertelt Meerman. Voor de campagne laat hij die schroom varen en laat hij zich zien als man met rode bokshandschoenen die, namens INretail, opkomt voor zijn leden. Zijn robbertje vechten moet leiden tot een meervoudige winnaar: de leden. Vandaar het motto ‘Wij knokken, Jij wint.’

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten