Burn-out en depressie doen het momenteel erg goed, ADHD is op zijn retour en whiplash en RSI zijn echt hopeloos uit de mode. Nog niet officieel vastgesteld, maar dat gaat zeker komen, is inspiratie-uitslag. Dat uit zich in een vol hoofd, een dito smartphone en een kans op geestelijk hyperventileren. Teveel woonbladen bekeken, te lang blijven hangen op interieurblogs en niet kunnen afblijven van de Instagram-knop zijn bekende oorzaken. Verkeerd ingevuld beursbezoek gaat daar waarschijnlijk nog bijkomen.
Hoe ik dat weet? Doordat ik afgelopen weken een groot aantal beurzen heb bezocht en vooral nadat ik deze week een mail kreeg over de beurs InCoDa, de afkorting van Interieur Collectie Dagen. Deze beurs wordt medio september in de Evenementenhal in Gorinchem gehouden en daarover wil de organisatie nu al vast wat kwijt. De beurs had al een 'inspiratietheater' en nu komt er een 'inspiratiecafé' bij. 'Hier staat interactie en inspiratie centraal', zo laat een marketeer van de organisatie via een persbericht weten.
'In dit café ontmoeten bezoekers verschillende bekende bloggers, vloggers en stylisten. Zij geven praktische en exclusieve tips en tricks voor en over styling en trends. Maar ook kunnen vakprofessionals hier inspiratie opdoen hoe ze anno 2020 hun bedrijf kunnen neerzetten op social media. Daarnaast leren ze u ook hoe u uw klanten kunt inspireren', kakelt het persbericht.
Ik moest even happen na het lezen van deze modieuze marketingpraatjes met als klap op de vuurpijl een citaat van iemand die als komend exposant zegt: 'Het is goed om de vakhandel te voeden met creativiteit, inspiratie en smart thinking.'
Hoe krijg je het uit je strot. Vooral als je weet hoe deze beurs ooit begon.
Het begon als beurs met een aanbod van parket, laminaat en wat gereedschappen. Een beurs voor vloerenleggers die met hun busje even lekker naar Gorinchem rijden, daar hun broek uitkloppen en vervolgens lekker bijkletsen met hun leverancier, gratis een gehaktbal en een paar colaatjes naar binnenwerken en een bodywarmer scoren, is getransformeerd tot een beurs voor nette woninginrichters die worden ontvangen door verkopers in pakken met gladgestreken folderpraatjes.
Gewoon zuipen & lullen heet blijkbaar in marketingtaal 'inspiratie & interactie' dat moet plaatsvinden in een inspiratiecafé. Een raar woord want praten en drinken in het café impliceert interactie en slap ouwehoeren is vaak een bron van inspiratie.
De beurs in Gorinchem is geen uitzondering want vrijwel alle beurzen - groot en klein, nationaal en internationaal - voegen lezingen, workshops plus de aanwezigheid van bloggers en stylisten toe om publiek te trekken. Dat alles voor 'interactie' en 'inspiratie'.
De beurs in in Gorinchem heeft dat helemaal niet nodig want daar hanteren ze een uniek concept van gratis catering; mensen die daar in de rij staan voor een buffet, zitten te eten of vriendelijk een consumptie krijgen aangeboden, trekken vanzelf hun mond open. Is het niet om dankjewel te zeggen dan is het wel om er weer een bal, broodje of hap babi pangang in te laten verdwijnen.
Op de beurs plaatjes schieten voor Instagram, permanent nadenken welke actie je op Facebook gaat zetten en ter plekke aangehoorde tips & tricks van stylistes in je hoofd opslaan, zorgt voor inspiratie-uitslag en een overvol hoofd. Nee, dan kun je beter weggaan met een volle maag.
Aribert Guiking